![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Je kent het wel, prachtig gekleurd alu, het staat super, en is op zich nog nuttig ook, het vormt een harde laag, op en in het alu. Echter al gauw krijg je toch lelijke plekken, daar is het dus zo beschadigt, of geschuurd dat het er gewoon door komt. Dus de harde laag is daar ook al weg, en rest er echter niets anders dan dat het nog voor de kleur dient. Zo zag het origineel eruit, let op de beschadigingen: ![]() Er waren toch een aantal haakpunten om dit te doen: Oxidatie van het blanke alu,Constructie sterkte, en Hardheid oppervlakte. -Constructie sterkte lijkt niet aan de orde te zijn, de laag is zo dun dat het vermoedelijk niet uitmaakt voor de algehele sterkte. - Oxidatie valt het ook erg mee, want alu reageert erg goed met zuurstof en vormt zelf dan een stukje wat verder roesten onmogelijk maakt. Gezien de punten waart het echt om gaat toch al weg zijn, zag ik het probleem om het niet te doen , ook niet hierin. -Hardheid toplaag, Alles zit vastgeschroeft op het kale alu, en beweegt in principe niet, voor de zekerheid overal toch een shimmringetje tussen gedaan. EIGEN RISICO,pas goed op, en behandel het met het respect die het verdient!, draag beschermende kleding, handschoenen, en veiligheidsbril, en werk in een goed geventileerde omgeving, het liefst buiten! Na zoeken bleek natriumhydroxide het spul te zijn wat het weg kan halen. (giftig, en irriterend, en corrosive, draag bechermende kleding, handschoenen en veiligheidsbril!!) Gootsteen ontstopper van HG bevat tussen de 15 en 30% van het goedje. Klinkt goed, maar veiligheidshalve, heb ik het 1:3 verdund met water. Ovenreiniger schijnt ook goed te werken, enkel is hier de werkzame stof maar 3%, en behoorlijk duurder. Laat het werkstuk hier een 10 min in weken, en draai het af en toe om, en beweeg het af en toe in de oplossing. (tijden hangen af van vele dingen, dus een exacte tijd kan ik niet geven) Voorzichtig probeer je met een oude tandenborstel, of afwasborstel het spul eraf te krijgen, wil het niet, dan nog even langer wachten, echter wacht niet te lang, dan word het geheel zwart,en dat krijg je niet gauw er weer af. (enkel voor de foto heb ik hier aan 1 hand geen handschoen aan,en doe ik het binnen, boven de afzuigkap. Draag altijd goed beschermende kleding, handschoenen, en veiligheidsbril!! ![]() Als alles eraf is, spoel het object dan onder stromend water met een oude afwasborstel goed af, om de resten kwijt te raken. Nu komt het vervelende, de laag is weg, en je houd ruw alu over, pak een setje brilo sponsjes met zeep, en boen ze af, in 1 richting. Ga door totdat je een lamme hand hebt, en doe de andere kant ![]() Spoel het geheel af onder de kraan, en maak het droog, en bekijk het resultaat! Eventueel kun je het nog verder gaan polijsten, ik heb er voor gekozen, het zo te laten, en er toch nog even met een polijst schijfje,en wat CIFF, overheen te gaan, wordt het mooi mat van. Het uiteindelijke resultaat: ![]() BELANGRIJK, wat te doen met het residu van de gootsteenonstopper?: Wat je overhoud, stop je in de rode bak, en lever je bij de gemeente in als chemische afval!, stort het niet door de wc, of wat dan ook, ondanks dat het gootsteenontstopper is.
__________________ | Traxxas Stampede VXL | Align Trex 550 | Gens ACE lipo's | TX: T3pk & MX16, All Assan 2.4 powered! | |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Lid sinds: 21 oktober 2003 Locatie: Zaandam Strafpunten: 3 Leeftijd: 34
| Citaat:
Interessant. Maar niet interessant genoeg voor een sticky lijkt mij. Denk niet dat er zoveel mensen zijn die graag hun anodisatie van hun aluminium (*bling) onderdelen wilen halen. Pas als dit echt een veel gevraagd onderwerp is dan is het nuttig als dit als sticky bovenaan staat.
__________________ Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder | |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Een Faq, is mij ook goed hoor... Ik liep er tegenaan dat er geen "how to" was, voor dit soort zaken, nou weet ik wel dat ik niet helemaal spoor maar goed. Nogmaals: Een Faq zou ook goed zijn :P
__________________ | Traxxas Stampede VXL | Align Trex 550 | Gens ACE lipo's | TX: T3pk & MX16, All Assan 2.4 powered! | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 2 oktober 2003 Locatie: Den Haag Leeftijd: 73
|
Er is nog iets waar het uitstekend mee gedaan kan worden en is toevallig ook een gootsteen ontstopper nl. Caustic Soda. Dit is één van de ingrediënten die voor het anodiseren worden gebruikt. Los wat van dit spul op in water en breng het aan de kook. Leg het bewuste onderdeel er in en laat het geheel zo'n minuut of tien sudderen. Draai het regelmatig om voor een egaal resultaat en het effect is een prachtig lichtgrijs mat stukje aluminium. Zo maak ik ook raamlijsten voor mijn modellen. Groetjes Hans.
__________________ een dag zonder hobby is een dag niet geleefd! Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid! |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Is caustic soda, niet bijtende soda, ofwel hetzelfde , als, waneer het in wateropgelost is,: natrium hydroxide ? Leek mij niet prettig spul te koken, lekkere dampen enzo! Vandaar dat ik het op deze manier deed. Tis zowiesoo link spul.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
caustic sode en natrium hydroxide (naoh) en gootsteen ontstopper, alle hetzelfde.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 11 mei 2006 Locatie: Brasschaat
|
superknap allemaal... kan je het ook andersom doen.. dus bv een stukje alu een blinkend paarse kleur geven... ik weet er al wel wat van maar dat is een enorme groot proces... heeft er iemand een goede oplossing??? thx |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
mijn bodemplaat van me CEN chassis is ook geanodiseerd paars/roze. maar is echt niet mooi meer. aangezien jij zegt boenen tot je lamme hand krijgt? hoeveel lamme handen moet ik dan omgerekend krijgen? en die rode bak?! die ken ik niet eens? mag de hond van de buren het ook opdrinken. hij is de reden dat me CEN zo lelijk is. Reed vorige week rond op de weg voor het huis. ging die hond erachteraan en liep hem omver nam m in zijn bek. gooide m weg. pakte m weer op. gooide m wer weg. 2 draagarmen, velg, body en vleugel finaal kapot en radio box bodemplaat en andere velg beschadigd. |
|
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2006 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
onderdompelen in gootsteen ontstopper oplossing, word de anodisatie zo ogelost.. (niet te lang, het aluminium gaat namelijk daarna ook vrolijk weg.) gewoon soda / gootsteenontstopper, (waar op staat, niet gebruiken met aluminium, voor een goede reden :P) daarna kan je em op[nieuw laten anodiseren, kleur of naturel.. ik ga binnenkort zelf beginnen met dingetjes anodiseren, dus ik zou het ook wel kunnen doen, maar niet direct. (heb nogal een drukke laatste 2 weken op school, en daarna gaan we zowat direct op vakantie..) |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |