Petr en ik kunnen wel wat meningen gebruiken over de schaal waarop we gaan bouwen ... 1:3,3 of 1:3,5?
Petr heeft een 35 cc Moki tweetakt/gloei liggen voor zijn model en ik een 28 cc 3W tweetakt/benzine. Omdat het natuurlijk handiger is dat we dezelfde schaal bouwen, is de vraag of mijn 28 cc 3W genoeg zal zijn voor schaal 1:3,3. (... dan is mijn motor wat beter weggewerkt.) Ik denk van wel, maar second opinions zijn welkom. (Viertakt gloei vs benzine discussie hoeft niet, want ik ben ook voor viertakt, maar ik heb nou eenmaal die 3W liggen en ik vind het desondanks wel een mooi ding.)
De maten van de B.H.1 zijn:
Schaal 1:3,3
Spanwijdte 305,5
Lengte 177,6
Schaal 1:3,5
Spanwijdte 288
Lengte 167,4
De B.H.1 is een licht gemotoriseerd vliegtuig met een grote spanwijdte, net als de Klemm’s. Ik heb naar Klemm modellen gezocht en gezien dat die inderdaad met relatief kleine motoren vliegen, bijvoorbeeld een Klemm L20 met 320 cm spanwijdte, 175 cm lengte en 26 cc viertakt. Vrijwel even groot als een 1:3,3 B.H.1. Alleen heeft de Klemm een modern profiel met vlakke onderzijde en de B.H.1 heeft zo’n vleugel met licht gewelfde onderzijde en grote invalshoek. De B.H.1 vleugel zal meer weerstand hebben. Maar als die Klemm met een 26 cc viertakt vliegt en ik een 28 cc tweetakt in mijn B.H.1 zet ...?
Daartegenover staat een model dat al van de B.H.1 is gebouwd op ongeveer schaal 1:3,3 ... zie foto hieronder en de website
Fokker modely. Dat model heeft 300 cm spanwijdte, 170 cm lengte, weegt 9,1 kg (8,5 kg + 600 gram lood in de neus) en een 35 cc tweetakt motor. Die motor is volgens de bouwer maar net genoeg.
Echter zijn model is érg zwaar gebouwd! De romp is bekleed met 1 mm triplex en alle ribben zijn van 3 mm triplex. Hallo!!! Die staart van 1 mm triplex is de reden voor die 600 gram lood in de neus, lijkt mij zo. Ik denk dus dat wij wel op 7,5 of 8 kg uit moeten kunnen komen.
En om de extra snelheid te krijgen die je nodig hebt voor het extra gewicht, denk ik dat je met zo’n kist met “ingebouwde tegenwind” nog eens meer extra power nodig hebt dan met een gestroomlijnde kist ... dat lijkt mij dubbelop reden dat die 35 cc het maar net trekt bij dat model. Zo’n vliegtuig als de B.H.1 moet het van licht gewicht hebben i.p.v. power om goed te kunnen vliegen.
Heb ik gelijk? Zal ik ‘m op schaal 1:3,3 bouwen? Dat lijkt heel groot, maar de romp is erg kort en de vleugels zijn smal. En de truc van licht bouwen heb ik nu wel begrepen.