Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: J-class romp
Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2008, 12:05   #40 (permalink)
bas.s
Guest

Standaard

Een J klasser is een boot die valt onder een bepaalde klasse, dat kan dus elk schip zijn wat aan deze specifieke eisen voldoet. Het klopt dat J klasse schepen van 1930 to 1937 geen gaffeltuig voerden, ook zijn er in die tijd 10 schepen gebouwd binnen de klassementseisen om te racen in deze speciale klasse.

Zoals over het algemeen bekend is was er tussen 1850 en 1950 een ware revolutie in scheepsrompen. (van dwarstuigage tot zwenkkielen en planerende boten) Men ging kijken naar de wrijvingsweerstand, de waterverplaatsing, laterale punten enzovoorts. Rond 1890 was men in de verenigde staten al van de langkieljachten over op de vernieuwende diepere kielen en schoener of gaffeltuigage. De rijkeren lieten dan ook jachten bouwen volgens de laatste ontwikkelingen om tegen elkaar te racen. Deze grotere jachten werden tegen elkaar geraced in de 23meter klasse van de International Rule uit 1907. Deze grote jachten werden erg populair en in 1920 ook wel de de Big Class of the Big Five genoemd. Stuk voor stuk gaff rigged cutters.
Het is ook rond deze tijd dat sir Herreshoff de ontwerpen van Zweedse scherenkruisers mee terugneemt naar Amerika en hier laaiend enthousiast over raakt. Op het grote succes van de Big Five word vervolgens besloten een nieuwe 'grote' klasse te maken aan de hand van de American Universal Rule, het idee hierachter was de schepen gelijke kansen te geven op de America's Cup. De J-class. Toevallig hadden deze schepen alle een hoog bermuda rig. Een combinatie van eindelijk toereikende materialen (betere zeilen) en invloeden uit Zweden. Wat veel mensen niet weten is dat er meer dan 10 J-klassers zijn geweest. Er zijn toendertijd inderdaad maar 10 boten speciaal voor de klasse gebouwd, maar er zijn ook reeds bestaande schepen geconverteerd tot J-klasser. Zoals onder andere de White Heather II, Britannia, Cambria, Candida, Astra, Vanitie en Resolute zijn schepen die al bestonden vóór 1930 en gewoon zijn aangepast om mee te kunnen doen in de J-klasse. Vergeet niet dat het in hedendaagse valuta voor die tijd rond de 8 miljoen zou kosten een schip van die maten te bouwen en het is nou eenmaal goedkoper een schip aan te passen dan een nieuw te bouwen.

Ik wil hiermee alleen maar even alle historie terug in verband trekken want als we deze schepen even van hun tuigage ontdoen is er geen Jan Modaal die het verschil in rompvorm zal opmerken tussen een nieuwe J-klasser en een van de aangepaste schepen. (De rompvorm voor niet-planerende zeilschepen was zelfs al zo ver doorontwikkeld dat een hedendaagse Draak ondanks het verschil in schaal zeer grote vergelijkenissen toont)

@Dazzler:
Er is helemaal niet zoveel fout aan een gaffeltuig op een romp van een J-klasser, het is in sommige gevallen dus historisch gezien zelfs correcter. Volgens mijn geheugen zijn sommige J klassers gebouwd met de voor toendertijd nieuwste materialen en dit hield in aluminium beplating boven de waterlijn en manganees bronzen platen aan de onderzijde. Een houten schaalmodel toont in dat geval zelfs meer gelijkenis met de oudere schepen.

Je reactie op mijn toevoeging vind ik een beetje typisch mdb-forum, tikje belachelijk en ondermijnend. Is nergens voor nodig, volgens mij is alle informatie hier welkom. Het is best leuk om je te verdiepen in scheepshistorie en internet is niet altijd een beste bron. Mocht je echt heel erg geinteresseerd zijn in de werkelijke feiten en data nodig ik je uit een keer langs te komen en mijn boekenkast door te werken.
  Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.739
Discussies: 104.616
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Voske
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Mid Produktion Tiger I...
6 mei 2011 19:15
door Droopy'ke
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht MPX Royal pro mixers
21 mei 2012 19:53
door Egbertje
Ga naar eerst nieuwe bericht ombouwen 1/10 200mm naar...
21 mei 2012 19:41
door D-FGT
Ga naar eerst nieuwe bericht Epsilon Competition
3 augustus 2011 10:27
door Japie.G
Ga naar eerst nieuwe bericht hitec X2 duo charger
21 mei 2012 19:39
door Jet ranger
Ga naar eerst nieuwe bericht Stoomsleper 150 x 36 cm...
9 januari 2011 11:05
door Baggeraar
Ga naar eerst nieuwe bericht M-03 met zender en spares
25 april 2012 11:31
door jackbox
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouw Endeavour
12 mei 2012 14:36
door Rene88
Showcases in database
Total ShowCases: 866