Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Richard E Eey Rob,
Ik vind het een knap stukje werk, en het resultaat is er ook naar. Uiteraard is dit topic nog niet af als de bouw van de auto gereed is. Je weet immers niet of de auto "in balans" is. Bij onze (ver doorge-engineerde) 1:8 onroad auto's weten we uit ervaring welke ophanginggeometrie, veren (of combinaties daarvan) oliediktes e.d., onder welke omstandigheden, in een optimaal weggedrag resulteren. Aangezien jij van scratch begint zul je dit, middels praktijktesten, nog moeten bepalen. Of heb je hier al iets aan "gerekend"? Ongetwijfeld zul je na deze praktijktesten hier en daar aanpassingen willen maken. Ik zie dat de voorste schokbrekers zullen gaan meedraaien met de wielen, dat is niet optimaal, dat weet jij natuurlijk ook wel, maar past wel slim binnen het Stockcar reglement, regel 15. Anyways, nogmaals, ziet er allemaal erg mooi uit, ben benieuwd wanneer ie gereed is, en dan nog optimaliseren qua wegligging.
O ja, valt me nu pas op, maar je moet even het "Ackermann" principe goed bestuderen. Voor een neutraal stuurgedrag moeten de denkbeeldige rechte lijn tussen de ophangpennen, en de plek van de aansturing, in het midden van de achteras uitkomen. Hierdoor hebben de denkbeeldige lijnen in het verlengde van de voorassen van de beide voorwielen altijd hun snijpunt in het verlengde van de achteras. Als dit niet zo is gaat de auto "wringen". Wellicht dat onderstaande tekening veel duidelijker is dan mijn gezwets.
Succes! |
Dank je wel Richard,
De dingen die je aan stipt heb je idd gelijk in.
De Balans in de auto is wel het geen waar ik met spanning op wacht! Ik heb ook mijn eigen ervaring met onroad en heb deze auto's bestuurdeerd. Wel denk ik dat het met stockcars minder moeilijk is als met de onroad circuit auto's. Wringen zal de auto altijd, de starre achter as en toe out (toe "in" zie ik niet gebeuren?). Wat caster betrefd die heb ik ook instelbaar gemaakt. Het verschil in bochten snelheid en richting (linker en rechter) Dat is meestal het moeilijkst mbt de "balans" in de auto. Met oval racen is het toch wat constanter.
Wat ik er nog heel erg graag op wil gaan maken is een vertelbare stabilisator (voorzijde) alleen daar heb ik nog geen goed concreet idee voor. Het valt niet mee om een ontwerpje te maken wat ook tegen een stootje kan. Je hebt immers geen draag arm waaran je de stabi kan bevestigen en gelijk aan het fusee blok kom je met een beetje het zelfde punt als de schokbreker dat hij veranderd als je stuurt. Heb al talloze iedeetjes geschetst maar Eureka heb ik nog niet geroepen..... Ik heb al een stabi ontworpen die mee gaat met de servo saver maar die werd te kwetsbaar, veel te veel onderdelen. Ook 1 die met een armpje vast zat aan het fusee blok denk dat het die kant opgaat. Ideetjes welkom!!!! (liefst met een krabbeltje erbij,haha)
Het mee sturen van de schokbreker is zeker niet ideaal. Al heb ik wel gezocht naar een ophaning waarin dit zo minimaal mogelijk is. Als ik het in de hand heb voelt het wel heel erg goed aan. Ik heb het ook geprobeerd met een veer om de schokbreker heen maar dat was geen succes. Wat betrefd "Ackermann" principe, daar heb ik veel aandacht aanbesteed en heb deze vrijwel gelijk aan de 1/8 mugen MRX4-R. Maak ook gebruik van de Kawahara servo saver super mooi gelager en van Aluminium, alleen weet ik niet of dat mag de lagers in het WEMSA regelement?
Het idee van de schokbrekers heb ik wel vertrouwen in dat het een grote verbetering "kan" betekenen. Met mijn onroad 1/8 heb ik er altijd veel verschil in kunnen merken, laat staan als er een lek was dan gaat hij gelijk niet meer. De olie viscociteit en het aantal en diameter van de gaatjes in de zuiger word wel een hele toer daar ben ik wel zeker van. Al heb ik gelukkig een vriend die 1/8 rijd NK die me daar mee wil helpen. Daar een basis setup in vinden word wel even flink wat uren op de baan......
Uit eindelijk zal op de baan wel blijken of het achteraf zin heeft gehad of dat ik toch moet bekennen dat ik beter met een conventionele auto rond kom, maar tot die tijd blijf ik al mijn energie, geld en tijd in deze auto pompen. Ik blijf dromen van een auto met een hoop mechanische grip en een grote sweet spot!
Zo kan het een leuke uitwisseling van ideetjes en ervaring worden!
Gr. Rob