Raymond,
Weer een leuk draadje....het N60 profiel is een heel oud profiel het past dus eigenlijk heel goed bij de Elefant.....
In de jaren veertig heeft F.W. Schmitz een boek gepubliceerd genaamd "Aerodynamik des Flugmodells, Tragflugelmessingen I & II" in mijn optiek nog steeds het standaard werk voor windtunnel metingen bij zeer lage Reynolds getallen (zo af en toe worden er nog wel exemplaren aangeboden, ik heb laatst een van de 1e uitgaven gekocht voor 40 Euro),
dus een aanrader....
Maar goed nu komt het... Schmitz heeft de N60 doorgemeten

op pagina 23 laat hij zien dat het kritische Reynolds getal voor dat profiel 63,000 is,
en idd het is precies zoals je schrijft boven deze waarde neemt de cl toe en cd af (ik citeer even Schmitz) : Die Autriebszahl ca nimmt dabei sprunghaft zu, die Widerstandszahl cw ab, das Gleitverhaltnis ca/cw wird etwa 3 mal gunstiger (von 4 auf 12).
Op pagina 95 geeft Schmitz aan dat ca = 1.3 bij een invalshoek van 16.5 graden wordt bereikt.....ook laat hij zien dat dmv een turbulentie draad op 8.3% en met een diameter van 0.72% het kritische Reynolds getal van de N60 naar ca 45,000 gaat...
dus...
1. N60 past bij de historie van de Elefant
2. Heeft een kritisch Re van 63,000
3. Heeft een kritisch Re van rond de 45,000 bij toepassen turbulentie draad
4. de hoge cl wordt bij een zeer grote invalshoek bereikt
maar toch...zoals ik al zei de N60 is een oud profiel en tegenwoordig zijn er betere profielen zoals SD 3021, SD 7037, NACA 4409 (het Amigo profiel ook een oudje, maar niet zo oud als de N60) en de S 4083 (deze profielen worden genoemd in het boekje RC Leichtwindsegler van Heinz Eder).
Kortom om een lang verhaal kort te maken, moeilijke keuze, de N60 kan prima maar er is beter, ik zou zelf voor een modern profiel kiezen (waarschijnlijk de S 4083) en deze naar de tip toe enigzins holler en dunner maken (1 max 2%).
Cheers
Bart