Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michiel b Waarom een boutje van 15Watt? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou juist liever voor een bout van 40-50Watt gaan, en dan een zware 80-120Watt erbij. |
Leuk als je bouwvakker bent en waterleidingen willen solderen, maar voor electronica zijn beide genoemde bouten gewoon veel te zwaar.
Citaat:
|
Met een 50Watt boutje kan je namelijk ook prima lichte dingen solderen. SMD componenten en ontvanger antennes gaan prima met een 50Watt bout.
|
Dit is domweg niet waar. Een 50 Watt bout gebruiken voor fijne electronica, is hetzelfde als tegen een chirurg zeggen dat ie beter een keukenmes kan pakken dan z'n scalpel.
Citaat:
|
De meest gemaakte fout bij solderen is dat er te weinig warmte is toegevoegd, en dat het soldeer dus niet goed uitvloeit. Een voldoende zware bout is hiervoor een eerste vereiste.
|
Punt 1 ben ik met je eens, punt 2 niet. Het is helemaal niet waar dat je maar zo snel mogelijk iets warm moet stoken om te solderen.
Citaat:
|
De truc van het solderen is dat je kort maar stevig je werkstuk verhit. Dat kan niet (makkelijk) met een lichte bout. Te veel verhitten met een zware bout gebeurd niet zo snel. Je soldeerverbinding is dan al lang goed. Bovendien wat de gemiddelde modelbouwer soldeert is toch niet zo gevoelig voor oververhitten.
|
Beide uitspraken zijn niet waar. Te veel verhitten met een zware soldeerbout gaat juist heel snel. Ik heb bv. al veel printjes gezien waarbij een collega hobbyist zo doorgestookt had dat het koper van het printje had losgelaten.
Met name IC's zijn wel degelijk gevoelig voor oververhitting, maar ook veel SMD componenten kunnen daar slecht tegen.
Een ander, praktische reden voor een kleiner boutje, is de grootte van de stift. Voor fijn soldeerwerk is een stift met fijne punt een absolute vereiste, bij bv. een .3mm pitch ga je niet met een 40 watt pook met 4mm beitel lopen solderen, dan is toch echt een 10~15 watt boutje met een .5 mm stift het minimale om het netjes te willen doen.