Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigBoat Met SnBi kan je met een temperatuur van 140 graden uitstekend smd solderen. |
Aha, meneer wil milieubewust loodvrij solderen. Nou, veel succes ermee...
In hobbyelektronica milieus is het gebruik van leadfree solder actueel gewoon een NONO (op enkele marginale milieufreaks na).
Ik heb het ook meermaals geprobeerd, op het feit na dat je ook speciale loodvrijvaste stiften nodig hebt mag je ook nog niet mengen: geen stiften gebruikt met loodsoldeer achteraf gebruiken met loodvij soldeer of omgekeerd.
Loodvrij soldeer 'vloeit' niet of slecht en blijft dof na het solderen waardoor slechte lassen moeilijk of niet te onderscheiden zijn t.o.v. goede.
Zelfs de EU lijkt te willen terugkomen op zijn 'loodvrij' milieustandpunt wegens de grote onbetrouwbaarheid van loodvrije soldeerverbindingen en grotere uitval van apparatuur geproduceerd met gebruik van loodvrij soldeertin.
In militaire/medische apparatuur is loodvrij soldeertin nog steeds niet verplicht en wordt het ook niet toegepast (en niet zonder reden!).
Voor de amateur/hobbyist en elke niet commerciële applicatie is èn blijft (het veel goedkopere en betere) loodsoldeertin gewoon toegelaten en vrij te koop.
Maak je leven dus niet moeilijker dan nodig...
Citaat:
|
Naast dat je moet weten welke bout je gaat kopen en voor welk doel je hem gaat gebruiken, moet je ook weten welk type soldeeer bij welke toepassing hoort.
|
Zei ik ook al in mijn reply.
Wat betreft onze hobbytoepassingen (elektronica en/of modelbouw) is soldeertin met harskern van 0.7mm, 1mm en 1.6mm dik méér dan voldoende.
Citaat:
Voor startkabel van een auto heeft het geen nut om 0,7mm harskernsoldeer te gebruiken.
Men kan dan beter een potje soldeervet en een staaf (dakgoten) soldeeer gebruiken.
|
Autostartkabels (of elke andere kabel van dergelijke sectie) zijn géén alledaagse soldeerbezigheden meer, daarvoor gebruik je een tinsmeltbad(je) en soldeervet of een 200-500 Watt soldeerbout...
BTW, in de industrie worden dergelijke verbindingen meestal niet gesoldeerd maar gekrompen.
Citaat:
Persoonlijk zweer ik bij mijn Weller WECP-20 (antistatic) als allround soldeerstation.
Wordt regelmatig op marktplaats enz aangeboden tegen redelijk prijs (<100 euro).
|
Ik zweer bij niets, alleen gebruikten we bij al mijn vorige werkgevers Weller soldeerstations en heb ik dus ook een Weller (WS80, voorloper van de actuele WS81) aangeschaft.
Voordeel van deze Weller WS(D)8x soldeerstations is de bijgeleverde LR80 80W bout: klein, krachtig, kwasi onverslijtbaar, stroomkabels met siliconenisolatie in siliconenomhulsel (zéér soepel en onsmeltbaar), soldeerstiften snel en gemakkelijk te veranderen zonder gereedschap, èn bout ligt echt lekker in de hand. Deze modelllen bestaan ook in 50W-versie maar het prijsverschil is kwasi nihil.
Ersa heeft ook mooi en betaalbaar soldeergereedschap maar daar heb ik geen ervaring mee.