We zijn met de vleugels begonnen. Eerst al het uitzoekwerk gedaan en daarin is het sport-schaal idee dus al gesneuveld. Je bent neuroot of niet.
Met mijn Photoshop-methode weer een mix gemaakt van harde feiten, 3view en perspectiefloos gemaakte stukken foto, om tot een goed aanzicht te komen en de juiste ribverdeling te vinden. Daarbij zijn er ook een hoop over-en-weer-vergelijkingen gemaakt ... lastig uit te leggen.
We hadden kopieën gekregen van de originele ribben. Deze kopieën waren niet van geweldige kwaliteit, net over de rand en wat vervormd, dus die heb ik ook eerst in Photoshop opgeknapt. Vervolgens de juiste grootte van iedere rib gevonden door ze in het bovenaanzicht hierboven te plaatsen en de liggers e.d. ingetekend. En dat is weer overgezet naar een apart bestand om alle ribben uit te laten printen.
Wat voor profiel het is weet ik niet, maar het is wel het originele profiel. Misschien dat de bouwers van de Avia B.H.1 een eigen variatie hebben gemaakt op het destijds veel gebruikte Göttingen.
Ik heb net alle ribben af. De kopieën zitten met Gudy, een dubbelzijdige kleefflim op het balsa geplakt en worden er dus nog afgehaald.
Omdat de ribben niet gelijkmatig verdeeld zijn en erg verschillen in hoogte, kon ik ze onmogelijk samen in een pakket schuren. Ik heb ze dus alle 30 per stuk gemaakt ... dat was best een klus!
Het "samen in een pakket schuren" gaat feitelijk gebeuren zodra alle ribben op de bouwplank staan. Dan wordt het verloop nog even gecheckt en de schuinte van de ribranden geschuurd ... heel voorzichtig met een lange rechte schuurlat.