Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2009, 08:06   #14 (permalink)
zazen

Leeftijd: 53
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goofer Bekijk bericht
Wist niet goed waar dit draadje thuishoort, in het ModelbouwCafé of hier, maar aangezien het voor mij niet echt borrelpraat is, hier toch maar.

Ik beoefen sinds 2006 de RC-luchtfotografie, op recreatieve (lees NIET-lucratieve) wijze, tot nu toe zonder problemen en enkel met positieve en bemoedigende reacties...tot volgende e-mail binnenliep zojuist:

"Geachte,

Hierbij wil ik U mededelen dat wat U doet, tegen de regels is van de luchtfotografie, U mag enkel fotos nemen vanuit een toestel waarbij het bestuur der luchtvaart een toelating tot luchtfotografie heeft uitgeschreven, U hebt geen toelating nodig om luchtfotos te nemen !! maar het TOESTEL moet wel een toelating hebben van de technische keuring. Dit document moet aan boord zijn bij elke fotovlucht
Dit kunt U terugvinden in het bewijs van Luchtwaardigheid van elk toestel, en de gezagvoerder van het toestel moet een beroepspiloot zijn.

Samengevat, U bent in overtreding met de Luchtvaartwet.

Ik hoop dat U mij begrijpt, en onmiddellijk stopt met het nemen van de luchtfotos, wij betalen 380€ per vlieguur voor het huren van een toestel om in orde te zijn met de wetgeving.
Vergeet niet dat U bij een inspectie van het bestuur der luchtvaart (directoraat generaal luchtvaart) de oorsprong van uw luchtfotos moet kunnen voorleggen, kenmerk van het luchtvaartuig, inschrijvingskenmerk van het toestel, naam van de houder en naam van de piloot.

Hopende U van dienst geweest te zijn, ik veronderstel dat U hiervan niet op de hoogte was, indien U doorgaat met de luchtopnames laat ik U dagvaarden.

Luchtfotografie door Tom Govaerts

Deze mail is uitgeprint en verzonden naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit dienst vergunningen en Vervoer Mr ir De Cock J hoofd dienst vergunningen.

Hoogachtend

Heli-Team
Luchtfotografie
"

Let wel, het gaat hier dus wel om de Belgische wet.

Ikzelf ben een leek op juridisch vlak. Het enige wat ik nagevraagd heb, is dat ik in orde was met mijn "familiale verzekering" mocht ik andermans eigendom beschadigen door met m'n "schuimpje met camera wild te vliegen" en dat bleek in orde te zijn...

Ik kan ernaast zijn maar ik heb de indruk dat de persoon die bovenstaande e-mail stuurde niet op de hoogte is van het feit dat de foto's genomen werden uit een radiobestuurd vliegtuig, geen fullscale vliegtuig dus...

Zoals gezegd, ik ben niet echt op de hoogte van het juridische aspect maar op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer waar ie het over heeft vond ik deze "recent" aangepaste wettekst: http://www.mobilit.fgov.be/data/aero/reg/kr060805a.pdf

Is de persoon in kwestie aan het bluffen omdat ie eventueel zijn broodwinning wil beschermen of heeft ie gelijk en overtreed ik de wet?

Volgens mijn eerste indruk is het dat eerste en ben ik hoogstens in overtreding met een of ander wet op de privacy omdat ik mijn beste foto's ook openbaar maak op onderstaande website, overigens wel zonder toestemming van eventuele landeigenaren...

Wie heeft raad, tanx
Ik zou eerder kiezen om even naar een jurist te stappen, de wetgeving is nu eenmaal iets heel specifieks en ik weet niet of je het weet maar juridisch advies kan je in principe gratis krijgen. Het koninklijk besluit waar je naar verwijst, heft een regelgeving uit 1939 op maar er wordt daar niet bij vermeld of er nieuwe regelgeving is. Dus zomaar besluiten op basis van een wet die afgeschaft is, lijkt me ook weer niet verstandig.
zazen is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.768
Discussies: 104.775
We verwelkomen onze meest recente forumlid, ed.ri
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Quadcopter
21 mei 2012 14:39
door Helijunk
Ga naar eerst nieuwe bericht simply fly hoogdekker
24 mei 2012 01:58
door jadi
Ga naar eerst nieuwe bericht futaba ff9 wel bekend
21 mei 2012 23:28
door jadi
Ga naar eerst nieuwe bericht Review: HobbyKing Atom
24 mei 2012 01:24
door robin hood
Ga naar eerst nieuwe bericht Futaba t9cp super FF9...
8 mei 2012 22:09
door Jazz
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Futaba 10CG 2.4GHz met...
8 mei 2012 12:34
Ga naar eerst nieuwe bericht kyosho lader werkt niet...
22 mei 2012 15:02
Castle ice 120HV...
20 mei 2012 14:20
door kknops
Showcases in database
Total ShowCases: 866