Een heel leuk project maar helaas weinig kans van slagen.
Om een modelvliegtuigje in de lucht te kunnen houden is toch echt veel meer vermogen nodig. Je zult dus (veel) meer zonnecellen nodig hebben en een accu met meer cellen.
Om met de accu te beginnen, 4,8V is absoluut te weinig, je zal toch naar minimaal het 7,2V (=6 cellen) toe moeten om een beetje motor te kunnen voeden. De capaciteit van 2500mAh gaat nog wel maar je kan er niet erg lang mee vliegen.
Dan de zonnecellen. Met 9 cellen kom ik maximaal aan 4,5V en niet aan 5,4V, een klein type foutje? Om dus aan de minimale spanning van 7,2V nominaal te komen heb je dus 7,2/0,5=14,4 of the wel 15 zonnecellen nodig.
Nu is een 6 cellen NiMH accu nominaal 7,2V maar als de accu vol is zal de spanning ongeveer 8,4V zijn. Als je de accu dus wilt laden met de zonnencellen zal de spanning van die zonnecellen minimaal even hoog moeten zijn. Je zal in dat geval dus 8,4/0,5=16,8 of te wel 17 zonnecellen nodig hebben.
De diode die tussen de zonnecellen en de accu moet komen zal ook een beetje spannings verlies opleveren. Wanneer je er een Schottky diode voor gebruikt zal dat beperkt blijven tot ongeveer 0,5V. Dat is net zo veel als één zonnecel levert dus moet je er nog één zonnecel bij plaatsen om dat verlies ook te compenseren. Alles bij elkaar kom ik dan aan 18 zonnecellen en dat is het dubbele van wat je nu hebt.
Met deze opzet zou je kunnen vliegen.
De zonnecellen kunnen maximaal 3,5A leveren maar alleen bij een flinke hoeveelheid direct zonlicht op de cellen. De motor zal echt meer dan 3,5A gebruiken dus zal de accu altijd bij moeten springen. De zonnecellen zullen dus wel voor een iets langere vliegtijd zorgen maar dat zal niet zo gek veel zijn. Wanneer de accu (bijna) leeg is zal je moeten landen en het vliegtuig in de palle zon moeten leggen om de accu weer op te laden. Reken er maar op dat het laden minimaal een uur of twee zal kosten. Wanneer er weinig zon is zal het nog veel langer duren.
Zoals ik in het begin al schreef is het een leuk project maar er komt veel meer bij kijken dan je denkt.