Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramondo Hi Mike , mag ik je iets vragen. Gistern tweedehands een e-maxx gekocht met 2 lipo accus. Hen nog weinig kenis van deze hobby maar lijkt mij erg leuk. Daarom even op dit forum gezocht. De verkoper vertelde mij dat als ik een snellere motor zou monteren dat ik dan ook een soort beveleiging erbij kreeg zodat je de lipo accus niet leeg kan rijden ( zodat ze niet ontploffen ) weet jij toevallig welke motor dat is ? Grz Addy |
Dit klopt niet helemaal. Maar ik zal het je proberen uit te leggen. LiPo accus hebben een bepaald voltage, als ze net volgeladen zijn 4,2 volt dacht ik. Dit wordt steeds minder naarmate je rijd, maar een LiPo accu mag niet té ver worden ontladen, anders ontploft ie of gaat een cel kapot etc. Meestal laten ze een LiPo cel ontladen tot 3.0 volt.
En dan over die motor, het maakt niet uit welke motor je erin doet, deze zorgt niet ervoor dat de auto opeens stil blijft staan omdat de LiPo 3,0 volt per cel heeft gehaald. Hier zorgt de regelaar namelijk voor. Op de regelaar kun je ook meestal instellen tot op hoeveel volt de LiPo ontladen mag worden.
Let er wel op dat je deze LiPo accus ook met een LiPo lader + balancer laad!
Als je nog meer vragen hebt, stel gerust