Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2009, 13:10   #14 (permalink)
brutus
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Dit probleem is heel makkelijk te omzeilen, en dan kun je nog steeds gebruik maken van je oude infinity.
Deze lader kijkt inderdaad of er een accu aanwezig is, echter totdat er een accu gezien word. Daarna gaat hij opensturen tot de ingestelde laadstroom, en monitort dan zijn eigen laadspanning zonder de laadstroom kort te onderbreken, tot hij op "delta-peak" afslaat, en onmiddelijk overgaat naar duppelladen. Zodra het laadproces gaande is, gooit de diode dus geen roet meer in het eten, aangezien deze continue open gestuurd staat door de laadspanning.

De truuk die ik toepas en die volledig veilig is gebleken (tenminste, er is bij mij nooit een accu ontploft o.i.d.):
Ik sluit de zenderaccu aan op de instelbare laaduitgang, en stel de laadstroom in. De lader ziet nu nog geen accu, en doet dus niks. Vervolgens sluit ik een externe spanningsbron (andere accu o.i.d. spanning volledig onbelangrijk, zolang het lager is dan de te laden zenderaccu, ik gebruikte meestal de ontvangeraccu) even kort parallel aan, net lang genoeg voor de lader om te reageren. De lader "ziet" nu een accu, en begint open te sturen. Ook al koppel je daarna gelijk de externe accu los, de lader wil (via een opbouwende curve) naar zijn laadstroom toesturen, verhoogt de spanning tot boven de (zenderaccuspanning+diode-schakelspanning) en begint vervolgens vrolijk te laden, met behoud van de "delta-peak" monitoring. Zodra deze afschakelt, gaat de lader over op druppellading (ik meen 40 mA) en dit blijft zo tot he de zender afkoppelt.

Maar wat ik niet zo goed begrijp: de oude Infinity heeft toch ook een aparte laaduitgang voor zender en ontvanger, die geen last heeft van deze beveiligingsdiode, omdat hij altijd 250 mA probeert te geven, ongeacht of er een accu gezien word of niet? Dan gebruik je die toch?
Want ik gebruikte bovengenoemde methode alleen als ik haast had met het laden van de zender....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 6 mei 2009 om 13:24
brutus is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.781
Discussies: 104.822
We verwelkomen onze meest recente forumlid, LJ.
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht super snelle funjet
23 mei 2012 20:05
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouwverslag EXTRA 300S...
15 september 2010 23:51
door corvl
Ga naar eerst nieuwe bericht Trf 416 we
16 mei 2012 23:53
door Kevin rc
Ga naar eerst nieuwe bericht de bouw van een foxtrot
16 juni 2009 15:46
door raf
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Robbe Pitts S1 |...
21 mei 2012 11:02
door Rule
Ga naar eerst nieuwe bericht Aankoop rc boot
24 mei 2012 21:11
door LJ.
Ga naar eerst nieuwe bericht TE KOOP; Redcat Rampage...
23 mei 2012 22:57
door Hugo NL
Showcases in database
Total ShowCases: 866