reperatie twistervleugel
ik had laatst net als Niels hier:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...obleempje.html
het probleem dat de vleugeltip van mijn twistervleugel geknikt was. Om dit te repareren heb ik de vleugeltip gelamineerd met een laag 66 grams koolstofweefsel en ik kan er nu vrolijk weer voluit mee gooien. Hier even een klein stappenplannetje:
benodigdheden:
- koolstofvezel 66 grams
- mylar of iets Anders wat niet plakt aan epoxy
- 6mm depron
- spons achtig laagje 1 a2 cm dik
- iets zwaars zoals een loodaccu of een baksteen
stap 1:
knip de stukken koolstof op maat zodat ze goed passen op de vleugel. Het liefste zoo ver mogelijk doorlopend tot de voor en achterlijst. Ik het de achterlijst iets uit laten steken maar dat is later weer netjes bij te werken met een mesje en een stuk schuurpapier
stap 2:
meng de epoxy, het liefste langzame lamenieerepoxy en geen 5 minuten epoxy. Weefsel goed vol laten trekken en dan afdeppen met keukenpapier, dat neemt alle overtollige epoxy op en zo blijft alleen het verzadigde weefsel over.
Dan leg je het weefsel op de onder en bovenkant van de vleugel en maak je er een soort sandwich van op deze volgorde van onder naar boven:
1 laagje 6mm depron
2 stuk mylar
3 vleugel met vers weefsel
4 laagje mylar weer
5. spons achtig laagje
6 weer laagje depron
7 het gewicht (bv accu of steen)
de onderkant van de vleugel ligt dan dus ook onderaan als het gewicht erop ligt. Het weefsel ook 45 graden leggen tov de vliegrichting. Op de foto’s zit de werpstift nog in de weg. Maar dat stuk moet je in dit geval dus ook meelamineren
zoiets word het dan:
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden en als er nog vragen zijn, kom maar op