Ik heb al uitgelegd dat ik noodgedwongen met de romp moet wachten tot de latten binnen zijn. Dat geeft me nu de tijd om alvast na te denken over de dekopbouw. Hieronder een deel van de werktekening.

De onderste twee rijen ramen (promenadedek en bovenpromenadedek) met horizontale stijlen (dit is maar een gedeelte, er zijn er nog veel meer) zijn ongeveer 4x8 mm (schaal 1:200). De wanden geven een doorkijkje naar de gangen erachter en moeten daarom dun worden (0,8 tot 1 mm) met beglaasde ramen. Een verdere complicatie is dat de ramen natuurlijk vertikaal moeten staan, maar dat ze wel de zeeg van het dek moeten volgen, op de getoonde plaats ongeveer 2%. Dat betekent dat elk raam globaal 0,1 mm vertikaal moet verschuiven. Dit lijkt verwaarloosbaar, maar met het grote aantal ramen na elkaar is het bijv. tussen de twee centrale vertikale lijnen wel ongeveer 2 mm, ofwel een kwart raamhoogte.
Waar ik nu over aan het piekeren ben is het volgende:
- Wat zou de beste materiaalkeuze zijn voor de wanden. Berken triplex lijkt voor de hand te liggen, maar misschien heeft iemand ervaring met een alternatief.
- hoe zou ik de raamopeningen kunnen maken. Ik heb daarmee geen enkele ervaring, en het enige dat ik kan verzinnen is het gebruiken van een kruistafel voor het nauwkeurig boren van de hoeken. Daarna de rechte kanten met een op de juiste breedte geslepen bijtel "eruit tikken". Iets anders kan ik op dit moment niet bedenken, maar wellicht heeft iemand ervaring met dergelijke situaties.
Ik hoop dat er forumleden zijn die waardevolle tips kunnen geven. Bij voorbaat dank.
Groet,
Ad Bakker