Ik zou toch voorzichtig zijn met directe geforceerde koeling van bijv. een compressor op een motor. De lucht die uit een compressor komt kan behoorlijk koude lucht zijn en de meeste motoren zit een hoop aluminium in wat veel sneller reargeerd op temperatuur verschillen dan bijv. staal. Ga je een motor van +/- 90-100 graden ineens maximaal koelen met een compressor dan kan het dus gebeuren dat door "het werken" van het materiaal je juist iets stuk maakt. In mijn ogen kan je dan dus beter een koel-fin plaatsen inde richting van de motor zodat de temperatuur geleidelijk afneemt i.p.v. ineens een temp. daling van pak hem beet 30-50 graden.
Ik had op de laatste NK op de MACH ook mijn GM motor naar de 100 graden gejaagd maar toen heb ik er absoluut geen compressor op los gelaten maar gewoon een 12V fan achter de auto gezet en zo wat koele lucht erover laten gaan. Het klopt dat de motor na het rijden wat heter wordt nog en dat voorkom je hiermee én je koelt hem geleidelijker af...
__________________ P235-CS '12 Pro10 | KoPropo | GM/Trinity | Hobbywing | Shepherd/Xceed Pro10 4 Ever Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden << |