4 september 2009, 15:30
|
#19 (permalink)
|
| Weatronic Na een tiental vluchten met de nieuwe Dual Reciever 12-30R GyroIII plus GPS kan ik bevestigen dat dit het meest geavanceerde systeem momenteel op de markt is. Naast de futures die al in de kleinere types 8, 10 en 12 kan gepresenteerd werden zoals visueel en akustisch kontrole over reikweite, spannings en temperatuur controle, bied deze grote broer alle informatie die men maar kan verzinnen, in combinatie met de nieuwste versie van Gigacontrol. Hoofd thema's zoals position, snelheid en hoogte(GPS) zijn nu zelfs live via een aangesloten beeldscherm te volgen. Zelfs wat bv. de rechter aileron servo in een bepaalde configuratie aan stroom verbruikt kan live worden gecontroleerd. Voor mij is dit een nieuwe dimensie in de modelsport geworden en de mogelijkheden zijn met een beetje fantasie onbegrensd. Komende futures zijn een heuse stallwarning, variometer en G-force waarneming, dit zullen wel optionele modules zijn die op de ontvanger kunnen worden aangesloten op de reeds aanwezige data telemetrie poort. Gevlogen heb ik de ontvanger in een Nimbus 4M van 11Mtr Spanweite en een gewicht van 23,5Kg aan gestuurd door 18 servo's en een regelaar van 115Ah die weer gevoed wordt door 2 x 6s Lipo van 5000Mah. Juist daar heb ik de ontvanger in getest wegens de enorme kabellengtes en de hoge stroom die rond de bekabeling vloeit. Waar met 35Mhz de grootste en onverklaarbare storingen zich voordeden, kan ik nu 100% vrij van interferentie de Nimbus tot grote afstanden de termik uitmelken. 2,4Ghz is dit geval ook voor mij de beste uitvinding na het "wiel" voor onze hobby. Wie geintereseerd is in de data kan op de Website Gigacontrol kostenloos downloaden en stuur ik de data per mail toe zodat je een vlucht met de Nimbus met alle data inc GPS kan mee beleven. 
Mvg.
Nico Quint
|
| |