Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: verenegingen?
Los bericht bekijken
Oud 5 oktober 2009, 19:11   #18 (permalink)
RalphC
Guest

Standaard Toelichting H-motoren...

Goedenavond heren,

Laat ik mijn opmerking, "Volgens mij kunnen sommige H-motoren gerust bij de DRRA gevlogen worden..." , onderbouwen voordat deze discussie helemaal uit de hand loopt. In Nederland is de regeling modelraketten van toepassing op ieder die modelraketten lanceert. In deze regeling staat bij artikel 1, paragraaf b het volgende:

"Een kleine modelraket; een toestel met een startmassa van maximaal 1500 gram, dat is gemaakt van papier, hout of kunststof en geen metalen hoofdonderdelen bevat, uitgezonderd een (licht) metalen motor, dat geen brandbare of explosieve lading bevat, behalve maximaal 125 gram brandstof die nodig is voor de voortstuwing, en dat wordt voortgestuwd door de reactiekracht van een uitgestoten massa aan de achterzijde."

Daarnaast staat in de toelichting:
"De beperkingen aan de hoeveelheid brandstof en de maximale startmassa hebben onder andere als gevolg dat het niet aannemelijk is dat een kleine modelraket een hoogte bereikt van meer dan 1500 voet (450m)."

Er wordt niet gesproken over LPR/MPR/HPR in de Nederlandse wetgeving. Deze aanduiding wordt in Amerika gebruikt op basis van het aantal Ns van een motor. De overgang van MPR naar HPR is daarbij aangegeven als een motor waarvan de totale impuls groter is dan 160.01Ns. Tripoli Nederland heeft dit overgenomen. Algemeen wordt het LPR/MPR/HPR systeem ook in Europa gebruikt om de overgang van motorgrootte aan te geven.

De Nederlandse wet spreekt over maximaal 125 gram brandstof in een raket waarvan de massa kleiner of gelijk 1500 gram is. Sommige H-motoren komen hiervoor in aanmerking. Op de site Thrustcurve.org kan je de brandstofmassa van de motoren opzoeken welke in de H-impuls klasse vallen. Hieronder een voorbeeld van een aantal motoren die een brandstofmassa hebben kleiner dan 125gram:
- Aerotech H128; 94gram
- Aerotech H180; 124gram
- Cesaroni H118; 103gram
- Cesaroni H123; 123gram

Deze link naar een officieel document van de NAR laat overzichtelijk alle raketmotoren zien met hun respectievelijke brandstofmassa: http://www.nar.org/SandT/pdf/CombinedList.pdf

Samenvattend;
Raketten waarvan de raketmotoren een totale brandstofmassa (eventueel in clusters) van maximaal 125gram hebben mogen dus als kleine modelraketten gelanceerd worden. Dit kan dus ook bij de DRRA. Weliswaar zullen we, wanneer een lid een H-motor wil vliegen, ons lanceerprotocol aan moeten passen en een ruimere afstand tot de raket in acht nemen (minimaal 50 voet - Tripoli). Ik denk dat ons veld wel de mogelijkheid bied om H-motoren te vliegen. Tripoli spreekt over minimaal 1500 voet "launch site dimensions" en ik denk dat ons veld wel zo groot is, al heb ik het nog niet persoonlijk kunnen nameten! Daarnaast vind ik dat er met het bestuur moet worden overlegd of de omstandigheden van de lanceerdag het toelaten om een H-motor te lanceren.

Dan nog een persoonlijke noot.
Ik vind het bijzonder spijtig dat een discussie als deze op persoonlijk vlak wordt uitgespeeld. Een vraag als "Kun je dat toelichten?" is blijkbaar niet in de gedachtegang opgekomen. Daarnaast vind ik opmerkingen als "Maar dat ben ik zo onderhand wel gewend als ik zo zie dat er regelmatig bestuursleden van de DRRA de Wet regeling modelraketten overtreden en het als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen" of "Sorry Ralph ik had deze bewering van jou niet verwacht. Ik had jouw wijzer ingeschat" wel heel kort door de bocht. Ook de opmerkingen "Als je dus bij de DRRA een Hpr lanceerd ben je op alle manieren in overtreding" of "Verder mag je toch van een ex-voorzitter verwachten dat hij een klein beetje de regels kent" zijn dus niet van toepassing. Mijn uitspraak was weloverwogen voordat ik hem op dit forum plaatste.

Voetnoot:
Het verkrijgen van een H-motor via een verkopende partij is een geheel andere zaak. De regulering ten aanzien van de HPR motoren is goed geregeld en deze motoren zijn alleen te verkrijgen indien men een Tripoli level 1 certificering heeft.

Graag jullie aan of opmerkingen...

Met Vriendelijke groet,
Ralph

Laatst gewijzigd door RalphC; 5 oktober 2009 om 19:13
  Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.787
Discussies: 104.872
We verwelkomen onze meest recente forumlid, j@cco
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Tamiya TRF415 +...
16 mei 2012 18:51
door DeBolle
Ga naar eerst nieuwe bericht Afstellen OS FS 120 4t...
22 mei 2012 08:27
door splinter85
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Sperber Junior -> 4...
20 mei 2012 11:12
door EricM
Ga naar eerst nieuwe bericht fox 3,75m rödellmodellbau
23 mei 2012 18:45
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht F3A vliegtuigen te koop...
22 september 2009 21:41
Ga naar eerst nieuwe bericht Mugen Seiki MBX-6 &...
5 oktober 2010 10:30
door amateur
Ga naar eerst nieuwe bericht Graupner R700
25 mei 2012 22:03
door jan-willem
Showcases in database
Total ShowCases: 866