Beste lezer(s),
Ik ben net nieuw op het forum, maar heb al veel verslagen en postberichten doorgenomen en wil graag iets bijdragen.
Over mij:
In het verleden heb ik verschillende modelvliegtuigen en schepen gemaakt, maar dat kwam ivm andere interesses op een laag pitje te staan. Totdat een vriend van mij een HPI Baja kocht en daarmee een gezellige middag hadden doorgebracht. Hierdoor werd ik geprikkeld om ook RC op te pakken, maar in eerste instantie geen auto, maar een boot (mijn interesse gebied).
Vandaar dat ik besloot zelf een boot te bouwen.
Over mijn project:
Ik kwam een crackerbox (
Crackerbox Running Pics) tegen en dat leek mij een leuke eerste project.
Een vriend van me heeft op z’n plotter op het werk de 2 tekeningen uitgeprint op A1, waarna ik mooi bezig kom met het uitsnijden van de onderdelen uit de tekening. Natuurlijk kwam ik pas bij het uitsnijden van het hout en het in elkaar zetten van de kiel er achter dat ik een 20 cm aan boot miste. De tekening was namelijk met witrand geplotterd en viel dus iets kleiner uit, wat ik uiteindelijk niet er vind.
Onderdelen welke ik tot nu toe heb gebruikt: Bouwmaterialen:
1x 5mm plaat multiplex (standaard karwei formaat) voor schotten
1x 3mm plaat multiplex (standaard karwei formaat) voor bodem en dek
1x berken latjes van 9mmx9mm voor de hoekspanten (als ze zo heten) van de Praxis van 2,4 meter
6x 9mmx6mm 1 meter lang balsahouten lat
4x 6mmx6mm 1 meter lang balsahouten lat
1Kg Epoxy Hars en 500gr Epoxy Harder (besteld bij Axxon te Arnhem)
4M2 Glasvlies 26gr/M2 (in totaal 3 lagen aangebracht op bodem en 1 op zijkant)
Bison Constructie (bruis) lijm voor het verlijmen van de balkjes met de schotten
Aandrijving:
1x Onbekend merk 26c 2-taks motor voor 4% smering met 8K rpm koppel (Navicraft Unlimited)
1x Flex-as (30cm)
1x Schroef (nog opmeten hoe breed het is)
1x Benzine tankje
1x Benzine aanvoerslang
1x Benzine afvoerslang
1x Waterpompslang voor waterkoeling + klemmen
1 Liter MX5 2-takt synthetische olie
1x Aluminium roer van een Navicraft Unlimited
1x Standaard uitlaat
Aansturing:
1x Futaba 27Mhz zender
1x ontvanger
2x FS100 Servo’s
1x brommerkabel voor het gasgeven
Afwerking:
2x bussen Motip Acryl Primer (vullend)
2-3 bussen Motip Acryl Autoverf (voor de kleur(en) welke je wilt spuiten)
1-2 bussen Motip Clear Varnish (voor het uiteindelijk aflakken van verf en stickers etc)
In hoop dat jullie iets hebben aan mijn informatie.
Op/aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom
De start van het uitsnijden van de onderdelen, de kiel is al in elkaar gezet:
Het in elkaar zetten van de losse onderdelen om te kijken of alles wat past:
Nog niet helemaal stabiel in elkaar
:
De voorkant:
Het bij elkaar krijgen van de zijspanten.Deze heb ik eerst nat gemaakt, zodat ze makkelijker buigen, daarna vastzetten en laten drogen:
Na wat zaag en schuurwerk begint het al een beetje op een schip te lijken:
De motor en het steuntje wat ik daarvoor heb gemaakt:
De motor in de boot geplaatst inclusief de messing boxtube en bodem:
Daarna de bodem en zijkanten maar eens afgemaakt:
De onderdelen achterop gemonteerd:
Daarna was het tijd om de onderdelen weer te verwijderen en het glasvlies er maar een op te gooien nadat ik de buitenkan goed heb geschuurd, geplamuurd, geschuurd, etc etc etc. Eerst heb ik de onderkant 2x gelamineerd, daarna de zijkanten 1x en daarna nog 1x de onderkant ivm sterkte en een mooie scherp afwerking van de zijkanten & waterbestendigheid.
Toen alles na een paar dagen goed gedroogd was wilde ik het drijfvermogen wel eens testen en kijken of mijn gewichtsverdeling correct volgens mijn berekening was: Boot:
Badkuip:
Gecombineerd:
Update 29-11-2009:
Het dek is uitgesneden en ik heb de voorkant gevuld met isolatiebuis, zodat het drijfvermogen bij een mogelijke lek in ieder geval groter is.
De radiobox welke ik had past niet precies, dus zelf maar 1 gemaakt.
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar er is mee te varen

De radiobox is van de binnenkant dicht gekit en van binnen en buiten met epoxy behandeld om het zo waterafstotend te maken.
De laatste allround behandeling met lamineer epoxy:
Het ontwerp van de vinnen:
De vinnen geplaatst nabij middelpunt gewicht:
Het resultaat:
- De radiobox is geplaatst en afgesloten
- De bezinetank is zo goed als mogelijk weggewerkt en afgeschermd van de uitlaat door middel van een epoxyplaatje
- Roer, strut en propeller zijn geplaatst
- Water pick-up is aangesloten op het koel circuit
- Motor is geplaatst met uitlaat.
Eerste test vaart:
De boot heeft gisteren een eerste testronde gemaakt, er is gekeken naar de volgende zaken:
- Ligt hij goed in het water
- Vaart hij in een rechte lijn bij volle kracht
- Hoe is het gedrag bij lage en hoge snelheid
- Hoe is het gedrag in de bochten
Update 30-04-2010:
Na de eerste bewerking met Epoxy plamuur:
En de eerste indruk van mijn gekozen kleur:
Verslag en Conclusie:
Na het in het in elkaar zetten van alle onderdelen had ik dan eindelijk een proto-type. Met vrienden gezellig naar een waterplas gegaan.
Toch een beetje nerveus de boot starten en in het water laten met het idee straks zinkt ie

. Maar alles was goed hij lag mooi in het water.
Daarna rustig even gas gegeven en kijken hoe hij zich gedroeg.
Het viel allemaal mee alleen de bochten leken iets te ruim, maar niet onbestuurbaar. Het bereik in de plas was ook goed genoeg en op hoge snelheid ging hij mooi in plane en skitte mooi over de golven.
In de tussentijd heeft ie even vast gezeten in 2 zandbanken, waarna de bochten ongeveer 100m waren. Pas toen in de boot oppakte kwam ik er achter dat de voorste vin verloren was gegaan.
Waar ik blij mee ben: 
De boot ligt stabiel in het water en de motor draait mooi stationair.
Bij het versnellen komt hij mooi uit het water en vaart recht uit.
Aandachtpunten: 
De boot stuitert een beetje bij hoge snelheid (kan ook aan golven liggen)
Er komt nog een beetje water in de achterkant, maar ik denk dat dat door een hekgolf kwam. De achterkant moet ik dus iig nog even dichtmaken
De bochten mogen kleiner : Roer vergroten / Vinnen kleine ?
Nog te doen:
Ik laat m’n vrouw een mooie tribal van m’n sterrenbeeld maken welke bij een vriend in een chroomsticker wordt omgezet.
De kleur van de boot is metallic paars, de chroom accenten worden gedaan zodra de sticker binnen is
Plaatsen van de nieuwe radiobox en benzinetank
Varen...
Groet,
Amish