Hoi Steven, ik volg je "dagboek" en weet dus dat je ook met een romp bezig bent.

Voordat ik je ga vertellen hoe ik het gedaan heb, moet ik je zeggen dat er 'velen wegen naar Rome leiden' en dat mijn manier misschien niet de juiste is volgens anderen. Ik heb op het internet veel manieren gezien hoe ze een 'plug' maken en de meningen lopen daarover uiteen. De een werkt met piepschuim en de ander weer met hout, enz. Jouw manier komt overeen met hoe ik het gedaan heb.
Omdat ik nog relatief nieuw ben met het mallen maken en met het posten van berichten op het forum (ik lees liever wat anderen doen en kijk wat er voor mij van toepassing is), hoor ik graag wat anderen ervan vinden en kan ik uitleggen van wat ik gedaan heb. Ik ben 'nog' geen expert wat mallenbouw aangaat en laat via dit verslag zien waar ik mee bezig ben. Dus ik ook graag de op en aanmerkening van anderen.
De werkwijze die ik voor mezelf gebruik is de 'KISS' methode (Keep It Simple Stupid

), dus zo simpel als mogelijk en tegen de meest lage kosten. Meestal bekijk ik het zoals Bert en Ernie

en denk dan 'als zij het kunnen, dan kan ik het ook'.
Voor iedereen die dit volgt, het is niet mijn bedoeling om bedrijven c.q. bouwmarkten af te doen als slecht maar vaak verkopen ze iets waar ze zelf geen verstand van hebben of je krijgt slecht advies en je betaald een te hoge prijs. Sorry voor de grote bedrijven (je kunt zelf wel bedenken welke ik hiermee bedoel) maar dit is mijn ervaring.
Okee, hier volgt mijn opsomming van binnen naar buiten hoe ik te werk ben gegaan:
*Roofmate- bij de lokale 'goeie' bouwmarkt. De gamma, praxis, enz. hebben het vaak niet en de kwaliteit die ze wel verkopen is niet goed. Schuimplaten kan je in meerderen kwaliteiten kopen en je moet die hebben met de hoogste dichtheid en gelijkheid van het schuim. De betere bouwmarkt waar de prof. isolateur zijn schuim haalt, verkoopt vaak ook wel een paar plaatjes los of vraag op een bouwplaats om restafval (ze zijn dit graag kwijt i.v.m. de kosten van afval) en ze zijn een stuk goedkoper.
Roofmate kun je snijden, raspen, vijlen, enz. in elke vorm wat je maar wilt en is vrij stevig.
*Gips en plamuur-Deze gebruikte ik om de juiste vormen en de roofmate glad te krijgen. De roofmate als die geschuurt word is al mooi glad maar voor beschadigingen en het bijwerken ervan heb ik dit gebruikt. Roofmate is makkelijk in te deuken en deze komen niet terug in vorm en met een laagje gips erop blijft het beter.
Het gips en de plamuur komen van de Action (goedkoop en goed, aangezien je het meeste er weer vanaf schuurt).
*epoxy en glasweefsel- Deze gebruiken om de romp te verstevigen en hem af te sluiten c.q. binnendringen van stoffen tegen te gaan. Ik heb 2 lagen 80 gr. weefsel gebruikt. Epoxy gebruiken en geen anderen poly's omdat alleen epoxy het schuim niet aanvreet (bij houten pluggen is het weer anders). Er goed voor zorgen dus, dat de gehele romp gesloten is.
Mijn epoxy komt van R-G. Duitsland af. Dit is de normale laminaat epoxy met een potlife van 45 min. Voor iedereen die geintresseerd hierin is, donwload hun handleiding, die is werkelijk top enenals hun produkten.
*plamuur en primer- Als de romp goed gesloten is kun je hem plamuren met een polyesther plamuur en tussendoor met een primer spuiten waar je nog moet plamuren. Dit is misschien de belangrijkste fase van de plug maken, neem hiervoor ook de tijd. Stom genoeg heb ik hier geen foto's van omdat ik telkens vergat mijn camera mee te nemen. Schuren, smeren, schuren, spuiten en weer overnieuw doen hoort er bij. Wees in deze fase kritisch want hier valt of staat de plug voor de mal maken. Wees niet bang dat de plamuur niet goed pakt of loslaat want dat gebeurt niet. Poly-plamuur is anders opgebouwt dan lamineer-poly (andere type harder en samenstelling).
Polyesther plamuur kun je het beste en goedkoopste krijgen bij een
auto-verfspeciallist, neem er een die
geen vezels heeft (dit zijn meestal de afwerk plamuren) en een wat zachtere (minder hard schuren). Zoek een goede autoverfboer uit, ik leg later uit waarom.
De primer die ik gebruikte kwam van de Action (wederom goed en goedkoop).
Kijk ook even verder bij de Action voor goedkope kwasten, rollers, enz. voor als je gaat lamineren (die gooi je toch weg).
Okee, waarom is een goede auto verfboer belangrijk? Toen ik er een gevonden had, keek ik mijn ogen uit, van wat ze allemaal niet hadden wat ik kon gebruiken voor modelbouw. Alle soorten verf, schuurmaterialen, plamuren, enz. en de kennis van deze gasten. Als je een goede hebt, zijn er geen gekke vragen meer die anderen niet kunnen beantwoorden. Zoek een goede! Kom hier zo weer op terug.
*top-coating-2k lak, dd lak en alle lak soorten als ze maar keihard worden. Waarom? De lak soorten die keihard worden zijn vaak bestand tegen velen soorten oplosmiddelen die in de produkten zitten voor de mal maken. Dat is het meest belangrijke van de lak. En natuurlijk dat deze glad is.

Ik weet dat hier weer iedereen zijn eigen manier heeft maar wil je op zeker spelen gebruik dan een 2k lak, punt!
Waarom die goede auto-verfboer? Nauw, die heeft deze! De goede auto-verfboeren verkopen 2k lakken. De vernislakken en bij mij ook de gekleurde! Ter plekke gemend of uit de schap. De gemengde moet je gebruiken binnen 24 uur maar die vernis 2k uit de schap mix je zelf voor gebruik door een ventiel in de spuitbus te openen en zo de 2k lak te krijgen (beetje moeilijk verhaal maar kijk eens op internet bij spuitbussen 2k lak en je begrijpt wat ik bedoel). Vaak zijn deze bedrijven ook hiermee het goedkoopst omdat dit voor hun
normaal werk is.
Dat is mijn verhaal achter het 'plug' maken. Op de foto's, met deze tekst erbij kun je misschien wat en zoniet vraag het me gerust.
Van de week het verdere verslag van de mal maken.
gr. Pat
p.s. en om je lekker te maken hierbij alvast mijn eerste mal.

vorige week was die uitgehard en op de foto was de plug er net uit!