Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Mijn persoonlijke mening nadat ik zo'n ding (Robbe Helicommand) geïnstalleerd heb voor iemand: schijnveiligheid voor iedereen die kan hooveren. Het heeft heel veel invloed op het sturen (je heli gaat ongeveer zo hooveren als een coaxiaaltje) dus wil je er mee rondvliegen, dan moet je of met heel "vreemde" stuurgedrag rekenen, of je bent continue dat ding aan het in en uit schakelen. Gewoon leren vliegen, en desnoods een paar centen investeren aan een paar lessen of hulp zoeken bij een welwillende collega-vlieger. Vliegschooltjes genoeg in het land, welwillende helivliegers nog veel meer, zelfs, denk ik..... met die lessen doe je feitelijk niet meer dan over de angst voor het onbekende heen komen, dus dat gaat je echt geen fortuin kosten.
Ik word wel eens een beetje moe van mensen die heli gaan vliegen "omdat het een uitdaging is", en vervolgens allerlei electronica kopen om die uitdaging weer zo ver mogelijk (zo niet volledig) te reduceren. Doet me denken aan sommige treinmodelbouwers, die eerst en spoorbaan aanleggen, en vervolgens de hele baan automatiseren, zodat de treintjes voortaan "met zichzelf spelen". Leuk om te verzinnen en te bouwen, maar als het eenmaal af is, heb je jezelf toch aardig in de vingers gesneden, dacht ik zo....
Maar goed, ieder zijn meug.
Groet, Bert |
Waarom schijnveiligheid. Ik merk aan mezelf dat de drempel om echt rond te gaan vliegen erg hoog is, en als een systeem als dit (bij het omzetten van een schakelaar of het centeren van de sticks) ingrijpt op het moment dat ik het niet meer onder controle heb, en de heli stabiel brengt. Lijkt mij dat juist veiliger als een crashende heli die onderdelen weggooit alle kanten op.
Het systeem zou ik dan ook niet aanschaffen om als het ware voor mij te vliegen, maar meer op een manier om mij te kunnen redden in nijpende situaties. Op het moment dat ik controle verlies, ook al is dat relatief ver weg, kan het ding nog steeds alle kanten op, en dus ook het publiek of mij raken (nou staan die normaal op veilige afstand, maar theoretisch is het zeer mogelijk)