Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoogie2004 Waarom schijnveiligheid. Ik merk aan mezelf dat de drempel om echt rond te gaan vliegen erg hoog is, en als een systeem als dit (bij het omzetten van een schakelaar of het centeren van de sticks) ingrijpt op het moment dat ik het niet meer onder controle heb, en de heli stabiel brengt. Lijkt mij dat juist veiliger als een crashende heli die onderdelen weggooit alle kanten op.
Het systeem zou ik dan ook niet aanschaffen om als het ware voor mij te vliegen, maar meer op een manier om mij te kunnen redden in nijpende situaties. Op het moment dat ik controle verlies, ook al is dat relatief ver weg, kan het ding nog steeds alle kanten op, en dus ook het publiek of mij raken (nou staan die normaal op veilige afstand, maar theoretisch is het zeer mogelijk) |
Als je er tevreden mee bent, is dat helemaal OK. Degene voor wie ik het geďnstallerd heb op zijn heli is er ook helemaal happy mee.
Toch is het schijnveiligheid, omdat het je dingen laat doen die je normaal gesproken niet zou kunnen/durven. Ne zoals een automobilist met ABS in zijn auto geneigd is hierop te vertrouwen en harder/roekelozer te gaan rijden (en dat is zo, heeft engels onderzoek uitgewezen. Niet alleen deze groep, maar ook mensen met een stevige auto hebben de neiging minder voorzichtig te rijden door een gevoel van veiligheid. Airbags leiden ook tot minder consequent dragen van autogordels).
Met andere woorden, je hebt een apparaatje in je heli zitten en je gaat er op vertrouwen. Zoals je zelf zegt: als je de sticks neutraliseert. Dat betekent dus dat jij na een paar jaar gewend bent om bij gevaar of een verwarrende situatie de sticks los te laten. En wat als dat ding het om wat voor reden dan ook opeens niet doet, of bijvoorbeeld je bent met een heli van een ander bezig waar het systeem niet in zit? (testvluchtje of zo)
Nogmaals, schijnveiligheid!
Als rondvliegen een drempel is, dan is het beter om goede instructie te vragen, daar gaat die drempel ook mee weg. En wat dat betreft is het heel simpel: Angst is een slechte raadgever. Dus daar ga je niet beter van vliegen. Roekeloosheid is ook niet goed, daar maak je ook brokken mee. Een gezonde dosis respect voor wat er mis kan gaan, zonder bang te zijn dat dat gebeurt, omdat je het zelf in de hand hebt, is m.i. de enige manier om écht goed en veilig te (leren) vliegen
Goed leren vliegen, is niet alleen goedkoper, het zorgt er ook voor dat je altijd de juiste reaktie vertoont, OF uit situaties wegblijft die je niet aankunt. (het is niet de piloot die de gewaagdste manouvres vliegt, die het beste is, dat is de piloot die het minste schade vliegt....). Nogmaals, als je er tevreden mee bent, lekker mee door vliegen. Niks mis mee. Maar het is geen echte "veiligheid", want die zit tussen je oren.
Groet, Bert