Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Even 'doorzeuren' dan maar, gewetensvraagje van iemand die nooit gyro heeft gevlogen maar zijn heli vloog i.p.v. zijn zender: gyroscoop ook in de ban doen Bert? |
Nee hoor, zolang het geen heading lock is
Zonder dollen: een conventionele gyro dempt hooguit de bewegingen, en maakt verstoringen die dusdanig snel zijn dat je ze menselijkerwijs niet goed uit kan sturen, trager en dus beheersbaar.
Een heading lock gyro stuurt zelfstandig, en als "piloot" doe je niet meer dan je heli vertellen wat je wilt dat er gebeurt. De gyro bepaalt vervolgens volledig zelf hoe de hekrotor bediend moet wordn om dat voor elkaar te krijgen. Ieder zijn meug, maar ik vind dat niks met vliegen te maken hebben. Idem met de Helicommand. als die geactiveert is, houd hij de heli volledig zefstandig in hoover (alleen de pitch moet nog door de piloot gestuurd worden) en op lagere hoogte, oud hij zelfs de heli (min of meer) op een plek en stuurt aktief terug als de heli door wind verplaatst wordt. Again: vind ik niks met vliegen te maken hebben.
Ik ben niet tegen systemen die zaken beheersbaarder maken. De Flybar die op bijna iedere tweeblads te vinden is, is ook zo'n systeem. Ik ben echter VOOR het zoveel mogelijk zelf sturen door de piloot, en zo weinig mogelijk door een "systeem". Dus als ik rigid kan vliegen, doe ik dat. Zodra mijn vaardigheden ver genoeg toenemen om zonder gyro te gaan vliegen, doe ik dat ook. Met de kleine heli's (kleiner dan 150 cm) lukt me dat niet zonder onredelijk grote inspanning niet. Maar ik heb tot vier jaar terug nog gewoon met mechanische tollen gevlogen. Zijn nu niet meer te krijgen, maar ik was er best tevreden mee....
Groet, Bert