Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 17 april 2003, 22:48   #8 (permalink)
Delcam
Guest

Standaard

Gerard,

Volgens mij wel. Jan en Danny van Vliet vinden hem goed genoeg om te gebruiken in hun wedstrijdvliegtuigen want de regelaars daarvoor heb ik ook gemaakt. Ze hadden een probleem met digitale servos die een hogere spanning dan vijf volt niet goed "wegzetten" (de electronica kan er wel tegen maar is er niet voor afgeregeld waardoor de servos uitermate onrustig worden) terwijl Duralite accus werden gebruikt waarvan de oorspronkelijke regelaar bijna 6 volt leverde.
Ik heb deze regelaar overigens niet zelf bedacht want hij komt uit een application note van Micrel welke ik vond toen ik zocht naar low drop regulators. Het blijkt dezelfde regelaar te zijn die gebruikt wordt in de amerikaanse Jacio schakeling die veel gebruikt wordt in het wedstrijd circuit.
Waar je overigens op moet letten is de dissipatie (warmteontwikkeling) zodat je hem niet helemaal moet inpakken in je heli. Ik gebruik nu een aantal van deze regelaars en heb nooit meer een boordspanning gemeten die niet precies vijf volt was tijdens het vliegen.
Voor wedstrijdvliegers is het voordeel dat de servo eigenschappen niet veranderen als de top van de acculading af is. Persoonlijk vind ik vliegen met vijf cellen zonder regelaar weggegooide moeite en geld omdat een hoger voltage ook een hogere stroom betekent en de accu dus beduidend sneller leeg is. Bovendien is de meeste servo electronica niet gemaakt voor dit hoge voltage en krijg je last van overshoot en heen en weer slingerende servos waarvan de motortjes erg warm worden. De krachttoename is overigens maar erg relatief als je dat meet....
Ik denk dat het voordeel zit in feit dat de uitvallende schakelaar geen crash meer geeft en dat spannings dips veel meer voorkomen dan je denkt als je dat werkelijk meet, verleden tijd zijn.
De regelaar van Micrel is overigens niet erg goedkoop! De laatste keer dat ik er een aantal kocht betaalde ik Fl32.50 ex BTW perstuk! Bedenk ook dat de maximum stroom voor de door mij gebruikte versie 5000 ma is. Voor gewone vliegtuigen is dit meer dan voldoende maar ik heb geen enkele ervaring met helis. Je zou eens moeten meten met een ontlader hoeveel er nog aan stroom in je accu zit (vier cellen) na een middagje vliegen en hoe lang je dan gevlogen hebt. Je kan berekenen wat het gemiddelde stroom verbruik is per tijd en dan kan je de dissipatie ook berekenen en zien waar je marge ligt. Er is ook een 7500 ma versie van deze regelaar.
als je meer informatie wil hoor ik dat wel,
Groeten en prettige paasdagen, Hans Delemarre
  Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.788
Discussies: 104.879
We verwelkomen onze meest recente forumlid, flyerone
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Funjet Ultra setup vraag
26 mei 2012 08:44
door gbeumer
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht zeldzame Team Orion...
21 mei 2012 17:10
Ga naar eerst nieuwe bericht hpi sprint 2
24 mei 2012 16:10
Ga naar eerst nieuwe bericht RTR Fox hype en Domino...
18 mei 2012 20:38
door poebe
Ga naar eerst nieuwe bericht Proline Mulchers op velg
15 mei 2012 11:05
door westcoast
Ga naar eerst nieuwe bericht 4x 30A ESC
25 mei 2012 21:35
door Helijunk
Ga naar eerst nieuwe bericht 1:8 E-REVO Brushless...
4 mei 2012 21:32
Ga naar eerst nieuwe bericht Aandrijving bijbootsleep...
15 mei 2012 21:18
door Petje
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Showcases in database
Total ShowCases: 866