Afgelopen week en weekend weer even wat voortgang geboekt:

Aangezien ik scheurweefselband mee gelamineerd heb met het indekken, maak ik de slots vrij voor de scharnieren aan de onderkant vleugel: voorzichtig insnijden en dan het piepschuim eruit peuteren met een schroevendraaier.

De zijkant van de ailerons blijft nog gesloten totdat de epoxy afwerking met 25 grams glasmat heeft plaats gevonden.

Nu is het tijd om de vleugel bevestiging te maken op de romp. Ik ga voor 2 koolstof pennen van 5mm doornede. Eerst de voorkant van de romp verstevigen met multiplex. Aangezien de "hoeken" nogal rijkelijk gesopt zijn tijdens het maken van de romp, moest ik eerst wat epoxy weg frezen om ruimte te maken voor het houten spantje en het vlak contact te laten maken met de romp. Op deze foto kun je nog net het hout zien.

Binnenin de romp ziet het er zo uit. Spantje vast gezet met 2K lijm en wat carbon roving.

Hier zijn de 5mm gaten aangebracht voor de koostof pennen. De gaten staan op hoogte van de voorlijst van de vleugel.

En zo passen de pennen... Nu nog inlijmen in de vleugel.

Daarvoor eerst de pennen aftekenen op de indekking

Hier de indekking wegsnijden en daarna tot halve diepte het piepschuim weg krabben zodat de pennen verzonken worden in de vleugel.

Inlijmen met -hoe kan het ook anders- PU lijm. Ook nog wat carbon roving meegelijmd en balsa caps bovenopgelijmd. Die steken iets uit en kunnen na het uitharden van de lijm vlag geschuurd worden met de bovenkant van de indekking.
Overigens tussen de romp en de vleugel huishoudcellofaan aangebracht zodat vleugel niet defintief verlijmd word met romp

Geen overbodige luxe zo bleek, want schuimen deed het!

Na een paar uur kan de vleugel uit het model en de PU is dan nog een beetje zacht zodat de overtollige lijm zich gemakkelijk laat wegsnijden.
Nu wordt het toch echt tijd voor de glasmat en epoxy afwerking.
Daarna zal passing niet meer optimaal zijn, want de vleugel wordt dan immers ietsje "dikker" op zich geen probleem, de pen gaten kunnen aan de bovenkant dan wat worden opgeruimd zodat de vleugel weer netjes op de romp past.