Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 1 januari 2010, 17:21   #38 (permalink)
Ron Gijzen
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 41
Standaard Aiolos / Staart

Uit de grootste kern van de V-staart op 30% een 2mm breed strookje schuim weggesneden en aan weerszijden beplakt met pre-cured 93grams carbon, als 'web' tussen de rovings die straks in de lay-up komen.
In het midden bovendien een strookje schuim vervangen door 2mm kops balsa, voor meer druksterkte:
Click the image to open in full size.

Het geheel weer dichtgeplakt:

In elke helft is een 0,4mm koperdraadje zig-zag in het schuim gedrukt, als antenne.
In het midden een paar cm meer-aderig kabel vastgesoldeerd en in een kamertje in het schuim opgefrommeld. Na het baggen en doorsnijden kan dit worden opgegraven, aan elkaar gesoldeerd en uitgevoerd voor aansluiting op de romp.

Hier beide helften aan elkaar gezet, sleufjes tbv antenne geplamuurd, neuslijst, achterlijst en stuurvlak beplakt met diagonaal 61grams aramide (dmv rubbercement-spuitlijm). Het strookje schuim tussen staart en stuurvlak is beplakt met tape zodat dit na het baggen en scharnier lossnijden kan worden verwijderd:

Kern, mylars, weefsel etc. klaar voor de lay-up.
Voor buigsterkte wordt boven en onder één NF24 carbon roving op het diagonale 61grms aramide gelegd. Door de roving flink uit te walsen wordt hij ca. 15mm breed en is er geen 'ribbel' in het oppervlak waarneembaar:

Lay-up onder vacuum (-0,7bar in de slang).
Ik gebruik geen aparte plastic 'envelop' met breather aan de buitenkant meer, zoals Phil Bares in zijn DVD wel voordoet. Aanvankelijk deed ik dit wel maar nu ik er over na denk heeft het geen zin om een breather tussen envelop en vacuumzak aan te brengen. Het enige dat je hier me bereikt is dat de envelop hard tegen de vacuumzak wordt aangedrukt (niet zinvol), maar het doet niets voor de druk tussen mylar en kern (wat je eigenlijk wilt).
Ik stop de kern met de twee mylars dus rechtstreeks in de vacuumzak, zonder breather. Ik leg wel een grof nylon koord vanaf het aanzuigpunt in een lus rondom de lay-up om een zo gelijkmatig mogelijke onderdruk te verkrijgen:

Lay-up in een 'hotbox'; een kist van 3,5mm triplex en 3cm styrofoam, met gloeilampen als verwarming.
Mijn schuurtje is 8 à 10C, met één 60W lamp ging de kist naar 28C, met twee lampen naar 44C (was eigenlijk te heet, 1 lamp was beter geweest).

Staart uit de zak, epoxy-braam van neuslijst geschuurd, scharnieren losgesneden en dichtlip gemaakt tape, microballoons en epoxy:

Staart doormidden gesneden, schuim een beetje uitgehold (wordt opgevuld met epoxy+microballoons) en antennedraden verbonden:

Beide helften verbonden onder hoek van 102graden.
De onder-bedden van de kernen gebruikt om de helften ook in de twist-richting uitgelijnd te houden. Een beetje een opvulling gemaakt met microballoons-papje in het midden, waar straks de boutjes doorheen moeten:

Deelnaad versterkt met strookje ortogonaal aramide boven en onder.
Antenne-draad uitgevoerd (komt stekkertje aan):

V-staart gereed, afgezien van gaatjes voor de romp-bevestiging en heveltjes voor de aansturing:

Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 24 oktober 2010 om 16:01
Ron Gijzen is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.792
Discussies: 104.886
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Wicki_Baby
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex MC4000 maar 9...
26 mei 2012 11:04
door AdrenaCo
Ga naar eerst nieuwe bericht waar rijden in...
7 mei 2012 16:23
door Jordimilan
Ga naar eerst nieuwe bericht Verbouwing naar...
25 augustus 2011 16:08
door wiggie
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouwverslag Lazy bee!
7 mei 2012 21:54
door Kaypeters
Ga naar eerst nieuwe bericht Aansluiten ontvanger...
25 mei 2012 16:07
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht Supra - The trial &...
12 mei 2012 13:36
door Japie.G
Ga naar eerst nieuwe bericht lipo's kapot nieuwe...
18 mei 2012 20:48
door bouter
Ga naar eerst nieuwe bericht '67 chevrolet Chevelle...
29 maart 2012 20:19
door Zillion13
Ga naar eerst nieuwe bericht Nieuwe DFC kop op...
8 februari 2012 15:18
door Sirolf
Showcases in database
Total ShowCases: 866