Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: voerboot
Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2010, 15:49   #40 (permalink)
theo_tb

theo_tb's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Als je een accu gebruikt, krijg je daar standaard geen 5V uit, maar bijvoorbeeld wel 6V. Maar voor een BEC circuit is 5V veel makkelijker, doordat 5V een standaard is in de computerindustrie en aanverwante elektronica.
Een ontvanger zal het op beiden prima doen.

Of servo's sneller gaan draaien weet ik niet, ik heb geen idee of die 6V rechtstreeks aan de servo's wordt doorgegeven ja of nee. Voor het servosignaal zelf zal het weinig uitmaken, de snelheid van draaien van een servo wordt bepaald door de voedingsspanning van de servo, evenals de hoeveelheid kracht(moment) die door de servo kan worden opgeleverd.

Mijn vraag aan Wouter is eigenlijk wel waarom hij een aparte ontvangeraccu wil hebben?
Als je al 12V hebt voor de beide hoofdaccu's, dan kun je daar toch met gemak 5V van maken en dat rechtstreeks gebruiken?

En als je niet vertrouwt of beide accu's wel vol genoeg zijn, en dat net de accu waar de ontvanger bij op zit altijd leeg is, dan kun je ze via een diode altijd parallel zetten voor de voeding van je ontvanger. Niet voor het hele schip doen, tenzij je hele zware diodes en ontstoringen hebt; maar voor een 5V voedinkje met het prima kunnen.

Over het batterij test circuitje: als ik de zener diodes zo bekijk, dna is de hoogste er een van 7.5V terwijl jij zegt dat het circuitje van 9 tot 13V loopt. Ik kan niet alle componenten lezen in de jpg, maar over die componenten moet dan zo'n 6V blijven staan. Wat voor zeners je dan ook gebruikt, die andere componenten pakken al net zoveel als je ontvangeraccu kan leveren als ie vol is.
Als je dit schemaatje toch wilt gebruiken, zul je meer moeten veranderen dan de waarden van de zenerdiodes, bijvoorbeeld de gelijkrichter aan het begin van het circuit (linksboven). Dan moet je hem altijd goed om aansluiten, maar dan heb je minder spanningsverlies, al moet je dan wel zelf opnieuw bepalen wat voor voltages dan gelden voor de verschillende leds.

Ik weet wel wat van elektronica, maar zelf de hele boel even opzetten voor een 6V accu kan ik niet zonder uitvoerig te testen, en ik heb dat soort spul niet zomaar liggen om dat te kunnen doen. Dus welke zenerdiodes je dan wel zou moeten hebben dat weet ik niet. Ik zou zeggen dat Conrad oid. toch wel een setje zouden moeten hebben voor zoiets.

VrGr,

Theo

Statistieken
Leden: 21.790
Discussies: 104.880
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Skidkid
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Hydrauliek voor...
8 februari 2010 19:08
door Cheeta
Ga naar eerst nieuwe bericht bouwverslag van beginner...
10 september 2011 09:15
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht Hyperion 4s 3300mAh 35c...
26 mei 2012 09:57
door Wiert Land
Ga naar eerst nieuwe bericht Gz-15 drijfstang kapot...
21 mei 2012 17:52
door R/C
Ga naar eerst nieuwe bericht Traxxas slash 4x4...
25 april 2012 14:54
Ga naar eerst nieuwe bericht Futaba 3pks
23 mei 2012 19:14
door Goodman
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Splinternieuwe Bullet MT...
22 mei 2011 20:32
door SoDa-Deals
Showcases in database
Total ShowCases: 866