Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2010, 09:02   #26 (permalink)
Willy Swart

Willy Swart's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

De afgelopen week is de laatste bestelling binnen gekomen. Dus gisteren gestart met het in elkaar zetten van de TRON-plus. Begonnen met de Y-as.

In plaats van de "standaard" lagering zoals die op de tekening staat heb ik gekozen voor de uitvoering van Mixware. De enige verrassing die ik tegenkwam is dat een aantal bouten met de verkeerde lengte besteld zijn. Ik had de bij de tekening geadviseerde aantallen bouten en moeren besteld. Maar Mixware levert een dubbele lagering en daardoor krijg je dus dikkere lagerhuizen. En heb je dus langere bouten nodig. Gelukkig had de Praxis de juiste maat.

Puzzel voor mij was de volgorde van de diverse componenten op de as. Je ontvangt een hele verzameling lagers, moeren, ringen, veerringen e.d. Het was een uitdaging om uit de dokteren in welke volgorde de delen op de as passen. Maar met de internetsite van Mixware ernaast ben ik er denk ik wel uit.

De passing van de assen in de kogellagers en lagerblokken is een klempassing. Moet er met kracht ingezet worden. Vergde enig beleid on dat in elkaar te krijgen.

De y-as zit nu in elkaar. Ziet er wat betreft speing en wrijving perfect uit. Veelbelovend!

De geleidingen voor de Z-as moesten aan de kopse kant nog van gaten worden voorzien. Met behulp van Jaap zijn deze er gisteravond in gekomen. Nogmaals dank Jaap. DE Z-as kan nu ook in elkaar gezet worden.

Maar voorlopig richt ik mij nu eerst op de besturing. De diverse onderdelen daarvan moeten in een behuizing worden gezet en getest worden. Hiervoor wil ik de geassembleerde Y-as gebruiken. Is als testopstelling wat handzamer dan een hele tafel.

Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door Willy Swart; 19 januari 2010 om 09:07
Willy Swart is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.798
Discussies: 104.888
We verwelkomen onze meest recente forumlid, johan39
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Aansluiten ontvanger...
25 mei 2012 16:07
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht Nine Eagle solo pro V2
11 mei 2012 18:47
Ga naar eerst nieuwe bericht the Wings Nistelrode ,...
2 mei 2010 09:48
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor ombouwen Easy Star?
30 april 2012 19:35
door rob007
Ga naar eerst nieuwe bericht Welke carbonband voor...
17 maart 2011 10:49
door Berrie
Ga naar eerst nieuwe bericht Replica body maken, tips?
26 mei 2012 01:53
door D-FGT
Ga naar eerst nieuwe bericht Ontladen, bij hoeveel...
2 januari 2010 13:53
door sven
Ga naar eerst nieuwe bericht MVC Swentibold, wie...
27 oktober 2009 21:39
door R!
Showcases in database
Total ShowCases: 866