Zoals al aangekondigd in
dit topic ga ik de Comper Swift bouwen. Spanwijdte 44 cm.
Het plan is uitgegeven door Veron en getekend door Phil Smith.
Met dank aan
Wout Moerman die
op zijn website een vertaling van Michael Stuarts zeer uitgebreide bouwhandleiding voor dit rubber-VV toestel heeft opgenomen.
Ere dus wie ere toekomt!
Oorspronkelijk is dit een toestel met 18" spanwijdte (45,7 cm) met alle onderdelen en ribben uit 1/16" balsa gesneden. Dat is 1,58 mm en ik kon alleen beschikken over 1,5 mm zodat ik, om dat te compenseren, de tekening met 5% verkleind heb. Dan kloppen alle maten weer. Vandaar de 44 cm spanwijdte.
Overigens vraag ik me af of dit wel de Comper Swift is en niet een Comper Gipsy Swift. Het toestel heeft niet de
Salmson A.D.9 of
Pobjoy R stermotor maar vermoedelijk de
de Havilland Gipsy lijnmotor. Dit geeft uiteindelijk een heel andere neus. De drie laatste toestellen uit de Swift lijn zijn met deze motoren uitgerust. Zie de foto's onderaan.
Dit is mijn eerste te bespannen, open constructie die ik bouw dus ('please, bear with me') de nodige beginnersfouten liggen al op de loer.
Ik heb het bouwplan van een kopie met thinner overgebracht op het balsa. Daar ging het al mis; te weinig thinner en je hebt geen afbeelding (in spiegelbeeld, dus de nummers met potlood in normale richting op het hout geschreven), te veel thinner en de inkt loopt uit in het hout.
Beide situaties deden zich voor dus is het goed dat ik het origineel heb waartegen ik de onderdelen kan controleren. Liever iets te groot uitsnijden dan te klein. Ik kan wel afschuren maar niet bijschuren

.
De gebruikte, beschikbare bouwplank bleek uiteindelijk te hard en heb ik na de eerste rompzijkant vervangen door een dik stuk hardschuim (Roofmate (R) ). Nu blijven de kopspelden veel beter zitten en kan ik de tweede kant rechtstreeks op de eerste bouwen zodat ze exact even groot kunnen worden.
Onderstaand de foto's van het werk tot dusver.
Comper Swift:
Comper Gipsy Swift:
Beoogd eindresultaat: