Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2010, 11:36   #505 (permalink)
Poike

Leeftijd: 62
Standaard Nooit gezien

Beste Nick,
Totaal helikopter-vreemd startte ik hier enkele dagen geleden een draadje over Helicam op zoek naar een goede oplossing voor mijn vliegende camera-aspiraties.

Deze nacht kon ik de slaap niet vatten en kwam rond 2 uur op dit boeiende draadje terecht. Ik heb het quasi van A tot Z gelezen en om 5 uur deze morgen ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Uiteraard heb ik veel bewondering voor je Alouette II prestaties zoals hier door zovelen reeds uitgedrukt. Dit draadje heeft inmiddels wat rust gevonden, maar groot was mijn verwondering en bewondering voor de wijze hoe je je hele verhaal op dergelijk spannende wijze in beeld gebracht hebt. Dat op zich vraagt al een staande ovatie.

In je laatste verhaal over trillingen heb ik zitten nadenken. Blijkbaar heb je maar bij één ander piloot feedback gevonden aangaande dezelfde problemen. Ik kan het bijna niet vatten dat jullie de twee enige zouden zijn die op die schaal en met een grote periodiciteit met die problematiek te maken hebben. Ik ken quasi niets van modelbouw, mijn ervaringen daarin dateren van de zeventiger jaren toen ik een jachtje in balsa ineen knutselde en met de borstel verfde... het woord airbrush was toen nog niet uitgevonden . Maar in een vorig leven was ik wel gedurende een hele tijd technisch officier op F104 (Starfighter). Dat is inmiddels zo'n dikke 30 jaar geleden, maar veel technische aspecten over motoren en trillingen die ze teweeg brengen, blijven je bij. Vooral jetmotoren waren toen mijn specialiteit.

In die optiek stel ik me volgende vragen (nogmaals ik ken niets van deze mini-motoren). Is er aan de stabiliteit en het uitbalanceren van deze motoren niets te doen ? Zijn er geen mogelijkheden in de ophanging ?
Houdt de fabrikant van je helikopteronderdelen bij het aanbieden van zijn materialen en toebehoren rekening met het feit dat deze aan trillingen onderworpen kunnen zijn ? Of maken zij hun materialen op basis van de wetenschap dat de meesten elektrisch vliegen ?

Ik weet het, natuurlijk hebt ook jij over die vragen nagedacht en waarschijnlijk zelf veel vragen aan anderen gesteld. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je Alouette zijn leven zal moeten slijten met zoveel permanente aandacht die jij moet opbrengen m.b.t. steeds weerkerende losgaande onderdelen.

Of misschien heb je sinds je laatste posting al heel wat oplossingen gevonden voor het trillingsprobleem. Ik hoor het graag bij gelegenheid en wens je uiteraard héél véél succes toe bij je project Agusta dat waarschijnlijk nu op de tekentafel ligt of reeds op stapel staat.
Met vriendelijke groet
Wim
Poike is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.793
Discussies: 104.886
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pluimpower
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouwverslag Lazy bee!
7 mei 2012 21:54
door Kaypeters
Ga naar eerst nieuwe bericht Mugen Seiki MBX-6 &...
5 oktober 2010 10:30
door amateur
Ga naar eerst nieuwe bericht RC-projects baja clone
11 mei 2012 20:24
Ga naar eerst nieuwe bericht Afstellen OS FS 120 4t...
22 mei 2012 08:27
door splinter85
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex MC4000 maar 9...
26 mei 2012 11:04
door AdrenaCo
Ga naar eerst nieuwe bericht Welke carbonband voor...
17 maart 2011 10:49
door Berrie
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht waar rijden in...
7 mei 2012 16:23
door Jordimilan
Ga naar eerst nieuwe bericht Verbouwing naar...
25 augustus 2011 16:08
door wiggie
Ga naar eerst nieuwe bericht Aansluiten ontvanger...
25 mei 2012 16:07
door martijnoss
Showcases in database
Total ShowCases: 866