Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2010, 08:59   #18 (permalink)
Stevo
Moderatorteam

Stevo's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrBean Bekijk bericht
Een goede vriend collega piloot stelde een open vraag waarop echter de Belgen geen oplossing wisten.
Tot zover niets nieuws wat ons Belgen betreft.......

Citaat:
Deze collega heeft nl te kampen met veel overtuigingsproblemen t.o.v. "de Groenen" naar aanleiding van de aanvraag en aanleg van hun nieuwe vliegveld. De "Groenen" beweren dat modelvliegen een zeer negatieve invloed heeft op onze natuur en alle levende wezentjes (vogels,...)..
Ik heb zo'n bruin vermoeden dat je daar de club waar ik vlieg mee bedoelt.

Citaat:
Nu had deze man beslag kunnen leggen op enkele DUITSE documenten waarin bleek dat, d.m.v. jarenlange onderzoeken, onze hobby een verwaarloosbare invloed heeft op onze habitat. Maar, de "Groenen" willen dat enkel aanvaarden als dat Belgische, of (en hier komt het) Nederlandse onderzoeken zijn. Blijkbaar heeft er niemand van ons Belgen weet van een zulk onderzoek in Nederland of België.
Dat heb je met groene jongens. De vraag is volgens mij niet of er een Belgisch of Nederlands onderzoek bestaat maar of het Duitse rapport representatief is voor onze landen en dat is het volgens mij wel want ik heb het kunnen inkijken en heb het hier ook liggen. Een gans legt evengoed een ei in Duitsland als in België. Dat ei komt in Duitsland ook niet vanzelf uit zonder broeden. Zo'n rapport bestaat in België niet omdat er geen geld voorhanden is om onderzoek daar omtrend te doen van de clubs uit. Feit is ook, en dat is onze zwakte, dat je in België ook een versnippering hebt van verenigingen die de belangen van "ons" modelvliegers behartigd. Ik start hier geen communotaire kwestie maar ten zuiden van Samber en Maas kan alles nog en dat moet je de Walen meegegeven en hen daarvoor benijden. Het is vooral in Vlaanderen dat er een probleem is. Als je dan telt dat er iets meer dan 3000 leden bij de VML zijn aangesloten dan is dergelijk onderzoek onbetaalbaar.

Feit is ook, en ook hier hebben we wat ervaring, dat je met de groenen geen zaken kunt doen. Ze zijn halstarrig en geloven in hun gelijk. Moest er al iemand een Nederlandse versie uit zijn hoed kunnen toveren, dan nog zullen ze je ongelijk geven en ieder argument in twijfel trekken of een tegenargument uitbrengen. Ze moeten ons gewoon niet. We zien het op alle vlakken. Achter die groenen zit een lobby met veel geld. Hoe ze het doen is mij een raadsel maar ze zijn machtig. Als ze zelfs een grote haven als Zeebrugge en het MBZ bestuur af en toe op de knieën kunnen dwingen om land af te staan voor natuurgebied dan kun je je daar vragen bij stellen. Er zit zelfs een groene jongen in de bestuursraad van de MBZ die specifiek pleit voor wat ze de harmonie tussen industrie en natuur noemen. We moeten daar niet naief over doen. Wat ze met die harmonie bedoelen is eigenlijk het opdoeken van de haven of op zijn minst een stagnatie of het inkrimpen ervan. Je kan ze best extremisten noemen. Toch die groene jongens die wij al op ons parcour tot het bekomen van een nieuw terrein zijn tegengekomen. Met extremisten kun je nooit iets aanvangen van welke strekking dan ook al heb je nog 1000 argumenten die hen ongelijk geven. Gematigheid staat niet in hun Dike Van Dale. Ik overdrijf verder niet. We hebben het aan den lijve kunnen ondervinden.

Hoe extreem ze zijn in hun denken kan ik met volgend voorbeeld aanhalen (heeft niets met modelvliegen te maken maar toch). Zij (lees de groenen) hebben een onderzoek laten doen naar windmolenparken en het opwekken van energie daarmee. Blijkt uit hun (lees de groenen) bevindingen dat er teveel vogels sneuvelen door het ronddraaien van de wieken. Blijkt ook uit hun bevindingen dat windmolenparken op zee de sonars van bruinvissen en andere dieren die gebruik maken van deze methode verstoort worden door het geruis van de wieken. Lijkt me nogthans een "schone" vorm van energie opwekken. Alternatieven geven ze zoals gebruikelijk niet aan, ook niet toen het voormalige AGALEV* de sluiting van alle kerncentrales eiste op middellange termijn. Hoe we dan energie zouden opwekken leek hen het verste van hun zorgen. Een mooi staaltje van hun denken en echt gebeurd.

Ook heeft de modelvliegerij zijn kwalijke reputatie van de jaren 70 en 80 ( knaldemper? wa is da????) nooit van zich kunnen afschudden. Daar is vooral de oudere generatie, ook mezelf, verantwoordelijk voor. Ze aanzien ons nog steeds als een stelletje lawaaimakers met onze brandstofmotoren. Dat laatste is gewoon een feit.

*AGALEV = Anders GAan LEVen. De naam alleen al deed het ergste vermoeden. Ze hebben daarna de naam GROEN! (met uitroepingsteken) aangenomen.

Stevo

Laatst gewijzigd door Stevo; 30 januari 2010 om 09:39
Stevo is nu online   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.793
Discussies: 104.887
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pluimpower
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Motoren vraag
24 mei 2012 21:53
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht Jamara katana
25 mei 2012 15:01
door twin star
Ga naar eerst nieuwe bericht Servo vraagje
20 mei 2012 12:19
door Ponas
Ga naar eerst nieuwe bericht Bouwverslag Lazy bee!
7 mei 2012 21:54
door Kaypeters
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Protech Promax RS wil...
26 mei 2012 13:07
door Pluimpower
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex MC4000 maar 9...
26 mei 2012 11:04
door AdrenaCo
Ga naar eerst nieuwe bericht Mugen Seiki MBX-6 &...
5 oktober 2010 10:30
door amateur
Ga naar eerst nieuwe bericht RC-projects baja clone
11 mei 2012 20:24
Showcases in database
Total ShowCases: 866