Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2010, 15:21   #33 (permalink)
Ernst Grundmann
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Het ergste van dit alles vind ik eigenlijk dat de modelbouwers al bij voorbaat als slecht voor het milieu worden gezien. Het maakt herrie, het vervuilt, het verstoord en ga zo maar door. Deze zaken zijn door veruit de meeste verenigingen met keiharde bewijzen te ontkrachten. Natuurlijk zullen er verenigingen bij zijn die het "beter" doen dan anderen. Die moeten we dus helpen.

Volgens mij is het eerste en belangrijkste punt dat we uit die "verdomhoek" komen. Dat we niet meer standaard zonder echte steekhoudende argumenten allerhande verboden opgelegd krijgen. De milieu diensten zouden dus eerst tegen zo'n klager moeten zeggen "kom maar met bewijzen dat die modelbouwers daar verkeerd bezig zijn". Die zullen heel lastig te vinden zijn en als die mensen (meestal een vereniging) hun zaakjes goed geregeld hebben zullen ze een voldoende bewijs tegen die één of twee punten van zo'n klager kunnen inbrengen.
Pas dan is het eerlijk en zullen de vergunningen een echte waarde hebben. Nu is het nog veel te vaak zo dat een vereniging al vele jaren ergens vliegt, vaart of rijdt zonder dat er problemen zijn. De komst van één figuur die alles alleen met oogkleppen bekijkt kan voldoende zijn om zo'n vereniging de nek om te draaien.
Helaas ken ik hier in Nederland verschillende modelvliegclubs die op een dergelijke knullige manier hun veld zijn kwijtgeraakt. Ook een groepje model schippers dat ergens op een mooie grote plas al jaren met hun boten voer moest weg toen iemand vond dat die boten de Futen angst aanjaagden waardoor ze van hun nesten verdwenen.
Dat was namelijk één keer gebeurt toen een bootje onbestuurbaar werd door rommel aan het roer. Door de wind en de stroming dreeft het naar de rietkant en bleef steken tegen een futen nest. De fuut ging er vandoor maar een half uur nadat de boot met een rubberbootje was weggehaald zat de fuut weer op z'n nest! Toch moesten ze daar weg en kwam er zelfs een bord te staan met allerhande ge- en verboden. Het verbod op varen met modelboten staat daar appart bij vermeldt! Protesteren helpt niet want volgens zo'n natuur pief kan dat absoluut niet samen gaan.

Hou me ten goede, ik hou ook van de natuur en heb net een tijd door het dakraam zitten turen naar de vogels die nu in onze tuin en die van de achterburen rondscharrelen. Prachtig om al die verschillende vogels te zien, de natuur heeft nog zoveel moois! Maar denk er wel aan dat deze vogels ONZE huizen en tuinen opzoeken omdat daar vrij makkelijk aan voedsel is te komen. Er groeien diverse struiken in onze tuinen waar bessen aan zitten die ze maar al te graag eten. En als er een kind naar buiten komt en lekker een sneeuwpop gaat bouwen trekken ze zich daar niets van aan. Die schuwe kramsvogels en koperwieken blijven lekker in de struiken zitten en eten zich vol.

Zo is het ook op ons modelvliegveld, ik schreef het al eerder in dit draadje. Ik sta met plezier in het weiland en geniet van de natuur. Van de vogels, de hazen en zelfs de mollen. Die laatste hebben we lieven niet in ons veld maar het blijven prachtige diertjes als je even nadenkt bij wat ze presteren. Toch weerhoudt het mij er niet van om een klem te plaatsen als er één in ons veld rondwoeld. Dat gebeurt maar zelden maar als het gebeurt dan zullen we hem vangen!
Dus met z'n allen er aan werken om onze hobby op een positieve manier naar voren te brengen. Het milieu aspect niet vergeten! Laat zien dat je als vereniging daar ook bij nadenkt. Dat doen we namelijk zo goed als allemaal al en meestal zonder dat je er erg in hebt.

Maak foto's van zo'n kievitsnest met een modelvliegtuig dat er op een meter overheen vliegt. Dan kan iedereen zien dat het zo'n vogel koud laat omdat ze op de ene of andere manier weten dat ze niets te vrezen hebben van dat gekke ding. Zelfs met de motormaaier kan je er op een halve meter langs rijden zonder dat ze van hun nest komen.

Maak ook eens een foto van je modelboot zie tussen een groep eenden vaart. Ze blijven op een veilige afstand maar verder negeren ze zo'n boot compleet! Er heerst echt geen paniek tussen die eenden als je er tussendoor vaart.

En ik heb ooit bij een offroad circuitje gezien dat een groep mensen lekker met hun model cros auto's aan het crossen waren. Na een aantal rondjes kwamen op enkele plaatsen de regenwormen naar boven. Kennelijk waren de trillingen zodanig dat ze dachten dat het regende of zo. Een aantal vogels had dat in de gaten en kwamen uit de bomen zo gauw de auto's weg waren. Ze deden zich te goed aan de wormen en als de auto's weer in zicht kwamen gingen ze op de vleugels om er direct achter weer te landen. (Misschien dat de Nederlandse vereniging tot het behoud van de regenworm hier protest tegen zal aantekenen maar die vogels afschieten mag toch niet. )

Positieve promotie kan ons allemaal helpen. Elkaar de huid volschelden en uitmaken voor van alles en nog wat kan heel erg veel opluchting geven maar zal bij andere mensen alleen tegenzin opwekken. Je berijkt er niets mee ook al heb je 100 keer gelijk en 1000 keer het recht aan jou kant.
Bij die klagers zijn ook mensen die te ver gaan, een voorbeeld is al geneoemd zoals dat geval "vliegtuiglawaai van Schiphol". Die mensen zullen niet meer serieus worden genomen en hun klachten gaan al snel in de map met zoekgeraakte stukken. Er zijn echt nog wel gemeenten waar men naar echte argumenten luisterd maar dan moet je wel met die argumenten komen. Geërgerd maar wat roepen helpt ons meestal niets want het idee dat "wij" (de modelbouwers) fout zijn is een soort vooropgesteld feit waar we dus tegenin moeten gaan. Die instelling bij vele instanties moet dus eerst weg en dat redt je echt niet met schelden!

Statistieken
Leden: 21.794
Discussies: 104.887
We verwelkomen onze meest recente forumlid, luclatiers
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor-regelaar?
21 mei 2012 19:58
door JPV
Ga naar eerst nieuwe bericht Herbouwverslag Kyosho...
4 augustus 2008 01:46
Ga naar eerst nieuwe bericht Verbouwing naar...
25 augustus 2011 16:08
door wiggie
Ga naar eerst nieuwe bericht ar 6100e
5 mei 2012 12:42
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Novarossi Toro Nero .21T...
9 mei 2012 20:04
door Jawsma
Ga naar eerst nieuwe bericht Motoren vraag
24 mei 2012 21:53
Ga naar eerst nieuwe bericht Jamara katana
25 mei 2012 15:01
door twin star
Ga naar eerst nieuwe bericht Servo vraagje
20 mei 2012 12:19
door Ponas
Showcases in database
Total ShowCases: 866