Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Den Ik denk dat het een beetje onzin is dat ‘’zullie van de natuur’’ altijd gelijk krijgen en wij, die sympathieke types van de vliegtuigen, altijd in het verdomhoekje staan.
Als dat in die mate als hier gesuggereerd wordt ook het geval zou zijn wijst dat er voornamelijk op dat er bij de natuurlobby kennelijk betere onderhandelaars zijn dan bij ‘ons’; dat is dan een zure constatering maar om dan die hele categorie medemensen voor rotte vis uit te maken: ja dat noem ik dus niet constructief.
Een misvatting is volgens mij ook dat nu juist de natuurlobby de vijand is, integendeel, ik denk dat, met wat overredingskracht en ook concessiebereidheid onzerzijds zij wel eens medestanders kunnen worden.
Wat te denken van een mogelijke krantenkop: modelvliegveld gered uit de klauwen van projectontwikkelaar door het voorkomen van korenwolf en kamsalamander!
Het echte probleem is mijns inziens dat vrije ruimte in ons land schaars is, steeds schaarser zal worden en primair onder druk staat door vereenvoudigde economische motieven: zeg maar projectontwikkelaars, gemeenten die inkomsten willen door Vinex te bouwen, wegenbouwers en industriële uitbreidingen.
Een zwakte is ook dat argumenten, (ik zou ze toch zeker gebruiken als dat nodig is), dat de buizerds en de reeën zich zo thuis voelen op onze veldjes, aangeven dat de meeste modelvliegers qua begrip van wat natuurbescherming is niet deskundig genoeg zijn.
Kort en goed: de beslissers zijn over het algemeen de gemeenten en niet de natuurlobby’s.
Als je met begrip voor hun problemen en sympathie met hen om zou kunnen gaan is er misschien meer mogelijk dan we denken, namelijk: het behoud van een natuurgebied voor natuurliefhebbers is zekerder gesteld als er naast hen ook andere parijen zijn die hier belangen hebben en zij samen door een deur kunnen.
Met andere woorden: als aantoonbaar recreatie, natuurlijke buitensporten (bv joggen/fitness mountainbiken, low profile modelvliegen) ook een belang heeft in een gebied zal er voor gemeenten meer aanleiding zijn om zo’n gebied te behouden.
Dit zal van ons wel concessiebereidheid en inlevingsvermogen vragen; een gebrek hieraan is nu net datgene wat wij zo graag de meest rabiate individuele voorbeelden van de natuurlobby verwijten. |
ik ga er van uit dat jij en je vereniging nog geen problemen hebben ondervonden wat betreft aankoop aangrenzende grond door natuurverenigingen, wand de voorgestelde ideeën, komen hier in Drenthe( = veeeeeeeeeelll natuur, weinig projecten) niet voor,
het klinkt als een locatie in utopia