Erg leuk idee !!
Met IR diodes die een openingshoek van 10-20 graden hebben gaat het met een enkele sensor heel leuk werken. Die IR diodes (zelfs als je ze met 1A pulsen aanstuurt (met 25% duty cycle blijf je dan net onder de maximaal togestane dissipatie in de IR chip)) kun je een bereik halen van zo'n 30 meter met een normale IR sensor - rechte lijn.
Het 'stotteren' van de motor is misschien niet zo'n goed idee, omdat er ESC's in te stellen zijn op 'traag' (voor heli gebruik) en je dus het stotteren uit kunt schakelen (dat heet vals spelen). Ik zou max gas verminderen.
Dit gaat indoor leuk worden. Ik ben benieuwd naar jullie resultaten van de proef. Maar ook voor outdoor (park flyers) is 10 meter heel erg leuk om te doen.
Voor groter vliegende toestellen, met ultrasoon, gaat wat moeilijker worden. De brushless motoren hebben vaak een audio spectrum wat tot ver over de 20 kHz doorloopt. Kijk maar eens naar de doppler opnames van mensen die een snelheidmeting doen.
De kracht van een gewone IR diode en sensor zijn de eenvoud door de grotere openingshoek. Een echte laser (zeer kleine openingshoek) op de jager zou je moeten compenseren door meerdere sensors op het toestel dat de prooi is. Dat kan technisch wel, maar gaat niet goed werken. Een RC5 'puls' duurt 25mSec, met een IWG (inter word gap) van minimaal 6msec. Om een zeker HIT te hebben moet je op b.v. 30 meter afstand, 25+6+25=56mSec recht op de sensor van de prooi gericht zijn. Zo stablie kun je een toestel nooit sturen (stel dat de sensor 30mm groot is (en dat is HEEL groot voor een IR sensor) dan moet het toestel 56msec binnen 0.06 graad gericht blijven. Dat betekend sturen met 1.2 graden per seconde. Niet dus..... Tenzij je de laser gaat shatteren.
Nogmaals, ik ben benieuwd naar de resultaten. Heel interessant !!
P.S. je moet de IR sensor en IR transmitter buiten de prop cirkel houden.
P.P.S. als je aan de buiten uitvoering denkt, geef dan 'geraakt' ook door door een felle rode LED. Geluid gaat buiten erg snel verloren, zeker als je wat verder weg vliegt.
P.P.P.S : extra functionaliteit voor de RC-Arduino: extra schakelkanalen (b.v. boordverlichting aan/uit, nachtverlichting aan, afwerpen van lading, losmaken van sleeplint, etc..). Maar denk ook aan een toepassing op modelscheepvaart. Daar kan combat ook een heel leuke optie zijn. Rookgenerator als je getroffen bent. Ik zie business voor jullie !!
Laatst gewijzigd door Volhout; 8 februari 2010 om 13:05 |