Beste baggeraar,
Eerst even mededelen dat ik ook geen scheepsbouwer ben, maar van oorsprong werktuigbouwer maar dat ligt soms niet zover uit elkaar. Met uitslagen maken had ik ook geen ervaring, maar met de opbouwen van de ss Rotterdam (die ik van messing maak) moet ik daarmee ook aan de slag.
Wat betreft jouw bak: de bodem en de bovenkant van de zijwanden (tussen a en d in je tekeningen) zijn geen direct probleem. Deze zijn enkelvoudig gekromd, en die kan je dan als het ware uitrollen op respectievelijk een horizontaal en vertikaal vlak. Het probleem ligt in het gedeelte tussen d en e. Dat is geen simpel enkelvoudig gekromd vlak, want er zit ook nog een torsie in. Dit soort problemen los ik meestal analytisch/numeriek op met Excel, maar dat vraagt wel wat goniometrische kennis. Ik ben er zeker van dat er ook een beproefde grafische methode bestaat, maar daarvoor moet je denk ik toch bij een scheepsbouwer of meer algemeen bij een ontwerper van plaatconstructies zijn.
Een alternatief is nog om kiel en spanten in elkaar te zetten, en dan de uitslag af te tekenen op een stuk niet al te dik karton dan je tegen de spanten houdt.
Als je er echt niet uitkomt wil ik wel een poging wagen, maar dat vergt dan wel even wat meer tijd (weekje of zo). Laat dat dan even weten.
Succes,
Ad Bakker
|