Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2010, 20:33   #15 (permalink)
bruteforce

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Zo, als laatste post voor dit weekend DE EERSTE TESTVLUCHT.

Voordat het zover is moet je even bedenken hoe de Flymentor weet wat nu eigenlijk horizontaal is. Dat kan hij zelf niet weten en moet jij hem vertellen namelijk.

Dus als je geen zenderkanaal hebt om de Flymentor mee "aan" te zetten maar b.v. hem altijd op hover-hold hebt staan, dan moet de heli bij het inschakelen het zg. "initialiseren" van de electronica doen terwijl de heli horizontaal staat. Alle afwijking daarvan ziet hij als iets wat hij moet corrigeren. Je zult er dan ook niet aan ontkomen om de heli elke keer weer te moeten trimmen om hem echt stil te laten hangen op de "automaat".

Wat ik doe is de heli op toeren laten komen zodat hij al vlak hangt en dan pas de Flymentor activeren.

Vanwege het mooie winterweer moest e.e.a. in mijn woonkamer gebeuren. die is ca 5x8 meter, maar mijn vrouw staat erop dat er ook nog meubels binnenstaan, dus na wat schuiven heb ik een testplekje van ca 3x3 meter.

Met bonkend hard werd de rotor op snelheid gebracht (wat een geweldig geluid is dat toch dat ronken van de bladen) met de Flymentor UIT en meteen weer stopgezet omdat de staart hevig begon te kwispelen. Dit even snel opgelost door met de PC de tail op "0" in te stellen (hij zal dan nog een heel klein beetje corrigeren) en een beetje ruddermix op de zender in te stellen (stiekum toch nog een mixer aanstaan).

Weer opgetoerd en langzaam pitch erop. Er is eigenlijk niks aan de besturing gewijzigd, ook het beetje exponential wat ik op de zender had ingesteld is er nog steeds. Omdat de meeste heli's (dus ook de Eco 8 ) er niet van houden om in hun eigen grondeffect te vliegen (soort bel met lucht waar de heli steeds vanaf wil glijden) dit expres geprobeerd. Dan kost het een beetje stuurmanskunst om de heli stabiel te houden. Toen neergezet en de balancer op max gezet. Hierbij is het net of de heli naar rechts getrokken wordt, maar als je gewoon pitch geeft gaat hij toch vrijwel loodrecht omhoog. Er moet nog steeds aan de knuppels gewerkt worden maar het is allemaal veel gemoedelijker en dus makkelijker. Toen op hover-hold (met CCD). Ik heb een vrij donkere laminaatvloer en ik weet niet of dat gunstig is, maar duidelijk merkbaar is dat de heli nog meer zichzelf stabiliseert. Voorzichtige "sprongetjes" naar links of rechts gevolgd door het loslaten van de knuppel laat de heli weer terugkomen in horizontale toestand. Een beetje vergelijkbaar met een coaxheli, die nog wel duidelijk gestuurd moet worden maar een behoorlijke mate van eigenstabiliteit heeft.

Ik ben er tot nu toe zeker niet ontevreden over. Het ding vliegt gelijk stabiel met de standaardinstellingen "out of the box" met uitzondering van de tailgyro, die je normaal ook altijd even goed moet instellen natuurlijk. We wachten even op vliegbaar weer zodat ik de Flymentor buiten kan uitproberen.

WORDT VERVOLGD...

Laatst gewijzigd door bruteforce; 14 februari 2010 om 20:54
bruteforce is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.800
Discussies: 104.891
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pierre.c
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Gz-15 drijfstang kapot...
21 mei 2012 17:52
door R/C
Ga naar eerst nieuwe bericht Alu Draagarmen achter...
26 mei 2012 17:30
door Mhermens
Ga naar eerst nieuwe bericht Nine Eagle solo pro V2
11 mei 2012 18:47
Ga naar eerst nieuwe bericht Gloednieuwe full option...
20 mei 2012 23:50
door Ericjooo
Ga naar eerst nieuwe bericht Vraagje over CY 29 CC...
25 mei 2012 21:35
door robj28
Ga naar eerst nieuwe bericht Algemeen Parkzone...
16 oktober 2011 18:21
door Roel H
Ga naar eerst nieuwe bericht Tamyia TA-04R Raybrig +...
26 mei 2012 17:03
door spoke
Ga naar eerst nieuwe bericht waar rijden in...
7 mei 2012 16:23
door Jordimilan
Showcases in database
Total ShowCases: 866