Bert,
Niks aan het handje, ik zal de "hop" eens proberen uit te leggen.
Stel je normal curve staat midstick op +3 graden, je hoverd dus al rond mid-stick. Je schakelt tijdens een stille hover (wat je doorgaans doet en niet halverwege een looping, dus dat mag je mij weer uitleggen

) over op naar de idle 1 (doorgaans voor meer toeren en een V-curve). Je hebt de idle 1 op midstick = 0 ingesteld, dan heb je dus tussen deze 2 flightmodes een pitchverschil. Gevolg, de heli "hopt" in dit geval iets omlaag. Gaat er bij mij gewoon niet in als "praktisch".
Aangezien je in elke mode de zelfde toeren hebt doe je dit wellicht dus bewust. Ieder z'n ding natuurlijk! Niks is "het best", dus het heeft niks met 'wie heeft gelijk te maken'. Voor een zachte landing zet ik altijd de hold erop, kun je hem zachtjes laten zakken en het "klinkt" nog leuk ook!
Een symmetrische pitchcurve is naar mijn idee de beste oplossing voor de vliegfiguren van de F3C, zelf zou ik het dus zo doen.
(steven, wat moet ik daar nou mee? Dat is nog nooit letterlijk uit mijn mond gekomen, heb niks tegen F3C en snap wel degelijk waarom je met die "10CC meuk" vliegt.)