Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 18 februari 2010, 21:41   #46 (permalink)
Ron Gijzen
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 41
Standaard Aiolos / joiner

Toen ik eenmaal 1 vleugel-ligger af had, kwam ik er achter dat ik een vleugel-verbinder (joiner) nodig heb om die ligger op sterkte te kunnen testen.
Daarom dus eerst maar verder met het maken van een joiner.
Er zijn zeer mooie joiners te koop, maar die van EMC-Vega vond ik een beetje klein (14x9mm, slechts 250mm totale lengte) en de moderne verbinders (bv. evolution, radical) zijn erg breed. Een heel brede verbinder is lastig voor mij omdat ik dan een heel breed gat in de kern moet maken en dan dus over die grote afstand met plamuur e.d. het profiel weer moet zien te restaureren. Dus...een goed excuus om zelf iets te maken

Breedte en hoogte van de joiner volgen eigenlijk uit breedte en dikte van de spar-caps (buitenste elementen) van de vleugel-ligger.
Die ligger heb ik eerst berekend op doorbuiging en sterkte, uitgaande van de start als worst-case belasting met 50kg lijnbelasting.
Als de ligger-afmetingen zijn bepaald volgen hieruit de afmetingen van de joiner. In principe gewoon de grootste doorsnede die nog past tussen de spar-caps (ik ken hier geen nederlands woord voor), en na aftrek van ruimte voor de joiner-box (het doosje of hulsje waar de joiner strak schuivend in past).
Uiteindelijke is de keuze gevallen op 13,8mm hoogte en 18mm breedte.
De insteek-diept in de vleugel is van grote invloed op de dwarsbelasting op de joiner (F=M/L waarbij F=dwarskracht, M=buigend moment en L=insteekdiepte).
Ik heb gekozen voor 150mm insteek-diepte. Een start met 50kg lijnbelqasting geeft ca. 159Nm moment-belasting aan de wortel van de vleugel, wat wordt overgedragen op de joiner met dwarskrachten van 159Nm/150mm=ca. 100kg). Langer = beter qua dwarskracht maar het inschuiven wordt steeds moeilijker en de joiner steeds zwaarder.
Ook de joiner heb ik op sterkte en doorbuiging berekend.
De rekenprogrammaatjes kun je downloaden vanaf post #71 in dit draadje op rcgroups:
Shear Webs - Page 5 - RC Groups
Het zijn Mathcadfiles, maar ik heb er ook pdf-jes bijgedaan omgewoon te lezen hoe de berekening ongeveer verloopt.
Dit is het ontwerp van de joiner (3graden v-steling overigens):
Click the image to open in full size.

Van 18mm MDF bij de bouwmarkt een paar mooie rechte stroken laten zagen.
Deze nog iets gelijker van dikte geschuurd, doorgezaagd en onder 6 graden weer aan elkaar gelijmd. Hierna een aantal keer het rondje plamuren-schuren-lakken en voilà, een oermodel voor de joiner:

Het afmallen is op dit forum al vaak genoeg beschreven, dus alleen de foto's:
Mal een aantal keren gewaxed èn in de PVA gezet.
Voor een betere lossing heb ik al een keer een 'nep'produktje van 1 laagje glas met epoxy uit de mal getrokken. De eerste keer is het oppervlak van de mal vaak nog tamelijk reactief en lost dan slecht. Door deze 1e cyclus met een nep-produktje te doen dat makkelijk afpelt, wordt de eerste lossing met een echt produkt beter.
Meer info, zie: Why do new molds stick?? - RC Groups

Het carbon boven en onder is UD HM 100g/m2, gekocht bij R&G.
Ik heb epoxy op de werkbank gerold, het carbon erop gelegd, aangerold, dan verwarmen met de föhn om het er beter in te laten trekken. Daarna toch nog narollen met extra epoxy.
Dit carbon verzadigd niet zo makkelijk.

Eerst 1 laagje UD in de mal, het diagonale C93 er ruim overheen en goed in de hoekjes aandrukken. Vervolgens de rest van het UD eroverheen (26 lagen!). Het diagonale weefsel is zo goed ingekoppeld in het UD. Ik begin met een laagje UD omdat ik anders elke keer moet horen 'waarom heb je geen UD weefsel gebruikt?'.
Dan het kopse balsa erin (zijkanten beplakt met diagonaal C93), rupsen epoxy&katoen erop, siliconen slang ertussen en sluiten maar:
ca. 2,5 bar druk op de slang forceert alles goed tegen de wanden van de mal:
Klemmen erop en 24 uur in m'n hot-box (styrofoam kist met twee gloeilampen ->44C) :
Ik hoefde alleen maar te dreigen met beitel en hamer, de mal ging vrij makkelijk open
Uiteinde na afzagen van het eerste stukje:
Massa :
En een kleine test:

Al met al wel een bruikbare verbinder denk ik, maar het was toch behoorlijk wat werk en het resultaat is niet perfect. De oppervlaktestruktuur van het MDF heeft zich toch een beetje afgetekend in de mal. Beter plamuren of iets van eiken nemen denk ik.
Het snijden en plaatsen van de 27 laagjes (in beide mallen) was een stressvol karwei. 4 uur non stop gewerkt, van spullen klaar leggen tot hot box sluiten.
ca. 35,- UD carbon gebruikt, plus nog zoiets voor de epoxy en de mallen.
Een F3B verbinder 19x14x250mm kost 17,- bij EMC-Vega.
Nou ja, het was leuk om eens gedaan te hebben zullen we maar zeggen.

Nu verder met het maken van de joiner-boxen (doosjes), lijmen in de ligger die ik al af heb en testen van de sterkte. Tot dan

Statistieken
Leden: 21.800
Discussies: 104.894
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pierre.c
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Spektrum zenders en...
22 mei 2012 00:09
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor-regelaar?
21 mei 2012 19:58
door JPV
Ga naar eerst nieuwe bericht Uitleg/exploded view...
9 mei 2012 12:30
door KaiWissink
Ga naar eerst nieuwe bericht NK Assen 26 mei
22 april 2012 22:39
door Theo
Ga naar eerst nieuwe bericht Aansluiten ontvanger...
25 mei 2012 16:07
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht Vraagje over CY 29 CC...
25 mei 2012 21:35
door robj28
Ga naar eerst nieuwe bericht Gz-15 drijfstang kapot...
21 mei 2012 17:52
door R/C
Ga naar eerst nieuwe bericht Welke carbonband voor...
17 maart 2011 10:49
door Berrie
Ga naar eerst nieuwe bericht Brandstof ring
17 december 2011 20:51
Ga naar eerst nieuwe bericht Probleem Turnigy TGY52 /...
15 mei 2012 23:00
door Bronsky
Showcases in database
Total ShowCases: 866