Ja, vergeten te zeggen: Hoe kwam dat nou?
Nou als eerste weet je natuurlijk al dat ik deze machine geweldig vond in de hoover. Terecht zei Tjerk iets over de vliegfiguren. en ik had toen zo van: tja het zal er toch eens van moeten komen heh? Dus eerst maar eens een rol. Dus heli aangevlogen, recht gelegd en full roll: nou toen ie inverted lag stond de neus ook al ergens richting de wolken. Tjerk: "is dat full roll? Daar ga je de F3c figuren niet mee doorkomen!" En inderdaad de rol is mega traag. Duidelijk dat het zo strak hoovert. Een looping proberen? Ja ook maar, 'k ben nu toch bezig.
Snelheid heeft dit beestje wel en met het gewicht wat ook niet gering is is het mogelijk een vrij grote looping gemakkelijk te maken, echter draait de heli behoorlijk weg naar links. dat wil ik dus overdoen en dat was zeer leerzaam . Met de tweede looping die ik ook wat verder weg vloog draait de heli nog verder naar links eruit en wel zover dat ik de orientatie kwijt ben terwijl ik het idee heb dat ik de orientatie niet kwijt ben. De heli is er ondertussen uitgedraait onze richting op , komt voor ons langs , ik wil de bocht netjes afmaken en verder vliegen ,maar de heli bleek meer inverted te liggen dan dat ik zag en met het up trekken boor ik em dus alleen maar nog harder de grond in. Jammer, mooie heli met torque tube, helaas weet ik nog niet wat ik er mee ga doen op dit moment. Het is in elk geval zo dat als ik em weer ga opbouwen dan vraag ik Tjerk om me te helpen een mooie CAD tekening te maken en dan probeer ik de originele frames na te maken. Ze moeten wel op diverse plekken aangepast worden t.o.v. het origineel omdat de lagerplaten van de hoofdas anders zijn qua schroefgaten en natuurlijk mijn eigenbouw staartaandrijving heeft zijn eigen maatvoering.
Voor nu staat ie even op de plank. Ik heb er diverse schroeven uitgedraaid om de stress van het verbogen frame op de overige onderdelen te lossen. De motor zat o.m. klem door dat de koeltunnel strak tegen de fan gedrukt zat.
Op dit moment is mijn aandacht gericht op het mooie weer dat ooit komen gaat en de te oefenen figuren. Oja , ik denk dat ik ook es naar de opticien ga.
Zteven.
|