Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: Footy
Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2010, 10:45   #4 (permalink)
wimg

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Hallo Ad,

leuk dat je dit verslag volgt.

Ik ken de originele maten van de Optimist niet, maar dit bootje zou je ook zo om kunnen zetten naar de Footy schaal.

De reden om dit bouwverslag te beginnen is niet om mijn geweldige bouwkunsten aan jullie te tonen. Dit is vooral bedoeld de Footy klasse eens in de schijnwerpers te zetten. Misschien voelen meer mensen zich aangetrokken door dit leuke concept.

Even in het algemeen over de Footy:
De Footy is een algemeen erkende klasse in het RC zeilen. (Net als bijvoorbeeld de Micro Magic)
Verschil ten opzichte van de MM is het volgende:
De MM is een bouwpakket en mag alleen als origineel ("uit de doos") gevaren worden.
De Footy is een standaard waarvoor zowel bouwpakketten als zelfbouw zijn toegestaan. (Hier de officele regels in pdf) (Engelstalig)
De beperkingen van de Footy zijn de volgende:
De romp moet passen binnen een doos van (binnenafmetingen) 305mm (lang) x 153mm (breed) x 305mm (hoog)
De (eventuele) boegspriet, het tuig en het roer mogen daar buiten vallen (rekening houdende met de eventuele beperkingen)
Alles wat niet expliciet is verboden of beperkt is toegestaan.
Bediening met maximaal 2 kanalen.
Deze klasse nodigt daarom uit om te expirimenteren met rompvormen, tuig uitvoeringen (swin gig, normaal tuig, Latijn zeil, una rig etc.) en alles wat je verder kunt bedenken.
Je mag je romp ook schuin in de meet-doos zetten, als die er maar binnen blijft.
Je kunt dus kiezen voor een smalle romp met een klein tuig en een lichte loodbulb, maar ook voor een brede romp, een hoog tuig en een enorme loodkogel onder de kiel. Roer mag je onder je romp hangen, maar je kunt er ook voor kiezen het er achter te hangen. Boegspriet? Mag, hoeft niet. De romp van hout, koolstof of schuim? Mag allemaal.

Daarom kan ik dus gewoon 2 ontwerpen met elkaar mengen. Of het succesvol is? Ik weet het niet.
Mocht het niet goed werken? Bouw je een nieuwe.
Met deze afmetingen zijn de kosten niet hoog. Voor een paar plankjes vliegtuigtriplex of balsa hoef je niet veel te laten.

Een optimist, teruggeschaald naar de Footy maten is dus ook nog een optie, net als een terug geschaalde Marieje Met beiden mag je met wedstrijden meedoen. Of je er wedstrijden mee wint? Ik weet het niet.
Ik zou het kunnen proberen, want ik heb inmiddels het officiele registratie nummer NED61 gekregen.
Misschien zit hier toch een wereldkampioen in de dop
Ondanks het feit dat er op dit moment slechts 2 officieel in Nederland geregistreerde Footys zijn, kan ik toch deelnemen aan internationele wedstrijden.
Omdat de Footy gemeenschap nogal verspreid over de wereld zit is een internet wedstrijd in het leven geroepen.
Er is een vast parcour bedacht wat je in je eigen vaarwater uitzet. Je vaart je rondjes om de boeien en je meet de tijd. Die geef je door en misschien ben je Wereldkampioen voor die maand!

Dan toch nog een kleine update:
ik heb zojuist de romp nogmaals in de rode verf gezet. Ik probeer haar vandaag nog even in het water te krijgen om de waterlijn te bepalen. Onderwaterschip gaat dan zwart worden.

Ik zal er weer wat foto's van maken zodat jullie op de hoogte blijven.

Wim

Statistieken
Leden: 21.800
Discussies: 104.903
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pierre.c
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Offshore sleper TS-61...
25 mei 2012 21:47
door jandootjes
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht LRP s10 blast probleem
6 februari 2011 17:02
door oisterwijk
Ga naar eerst nieuwe bericht Kyosho Flip 3D .25
24 april 2012 20:35
Ga naar eerst nieuwe bericht NK Assen 26 mei
22 april 2012 22:39
door Theo
Ga naar eerst nieuwe bericht KDS K-7XII zender...
22 februari 2012 18:04
door Yov
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht Parkzone Bf-109g...
4 maart 2012 09:41
door Thierry77
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn early armortek tiger
20 mei 2012 17:45
door Charkov
Showcases in database
Total ShowCases: 866