Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goof Van Ruud Bos heb ik ook nog les gekregen.
Veel van geleerd op het gebied van uitslaan.
Het uitslaan van huidplaten heb ik in de leerschool geleerd bij toen nog Scheepswerf De Merwede.
Het eerste wat je leerde was het uitkruisen van huidplaten en het uitslaan van dekken met zeeg en dekrondte. En natuurlijk de terugslag in een plaat niet vergeten, net als de tonrondte en de kantrek.
Groetjes,
Govert |
Uitkruisen wordt gedaan om spanning in de plaat te bepalen waar deze ontstaat daarmee wordt bepaald of je kant rek of tonrondte nodig hebt .
kantrek is het oprekken van een plaat langs de onder kant of boven kant van de plaat, een lasnaad in lengte richting van het schip in de huid heet een land dus praat je over onderland en bovenland van de plaat
vertikaal heet dit een stuik
tonrondte is het zelfde alleen zit dit afhankelijk van het model plaat in het midden van een plaat
Hiermee wordt het drukken van een plaat bepaalt tevens heb je een nog niet genoemde zichtmal nodig om het model van de plaat tebepalen dus hoe rond of hol deze moet worden gedrukt .
dit haal je alemaal van een spanten tekening 1:1 spanten vloer
Om dit alemaal tebepalen heb je natuurlijk de spanten nodig en de spant afstand , waterlijnen en vertikaal lijnen nodig en een aantal zelf tebepalen hulp lijnen
Uitleg hoe je het moet doen is zonder het te teken zeer moeilijk.
Zeeg in lengte richting van het schip hol lopen van het dek
dekrondte in de breedte van het schip rondt lopen van het dek
terugslagvan in een plaat ? weet ik zo niet wat hiermee bedoelt wordt
Terug naar je vraag waarmee je de topic hebt geopent heb je deze kenis niet nodig bij een knikspant
deze platen zijn eigelijk recht toe recht aan heb je geen kantrek of iets in die geest nodig
Model bepaal je door de spanten uit tezetten op spant afstand, dan bepaal je langs de spant lijn het midden van de spant hier teken je een waterlijn of een hulp lijn .
Je neemt deze lijn als 0 en tekent de onder en boven land van de plaat af op een latje papier of iets dergelijks zet de spant nummer er bij en je land maat, Zo werk je door tot je alle spanten die in deze plaat vallen af vervolgens zet je op je materiaal een waterlijn en werk je hieruit je afgetekende spanten en landen af tevens neem je de stuik natuurlijk ook mee . als je het goed doet krijg je een banaan vorm
succes