waarom 1e stukje van de schuimkern vlak?
Tja, dat doe ik al vanaf het begin en ik weet niet meer precies waarom. Op de 2e of 3e foto van post #37 zie je m'n templates en de schuimkernen.
Misschien heb ik het wel gezien op de video van Phil Barnes en heb ik het onbewust overgenomen.
Ik laat de draad dus eerst een stukje horizontaal het schuim inlopen voor ik aan de leading edge begin. Nu ik erover nadenk is dat misschien wel niet zo'n goed idee.
Een maal in het schuim loopt het midden van de draad namelijk altijd achter bij de randen.
Bij een scherpe bocht (zoals bij het begin van de leading edge) ze je daardoor dat de bocht aan de randen van de kern al is ingezet terwijl het middendeel na-ijlt en dus de bocht een beetje afsnijdt.
Door het begin van de leading edge direct aan de rand van het schuim te kiezen begin je aan de scherpe bocht met een homogeen warme draad (niet extra heet waar hij uit het schuim komt) en een rechte draad (nog niet krom gesleept door weerstand in het schuim).
De leading edge zou dan beter moeten worden. Volgende keer dan maar.
Aan de andere kant, de rand van het schuimblok moet dan wel mooi recht zijn, want dat wordt ook direct de leading edge van de kern. Nu kan ik het me permitteren om het schuimblok vrij ruw uit de plaat te jassen, de kern wordt toch 100% bepaalde door de template.
Ben benieuwd hoe anderen dat doen.