Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Feagle3 de originele verpakking en beschrijving zit erbij maar er word daarin niet gesproken over het op maat maken van deze uitlaat, wat en hoe bedoel je precies ?
gr,
Frans |
Hoi Frans,
Oei, het afstellen van een resopijp heb je dus nog nooit gedaan....
Dit is zoals ik het doe, dat wil niet zeggen dat het de enig juiste, of beste manier is, maar voor mij werkt het al zolang ik die pijpen gebruik
Je moet de uitlaat zelf niet veranderen, maar met een stuk teflonpijp (tussen bocht en pijp) van voldoende lengte de uitlaat korter of langer maken.
Je monteert de pijp zoals hij is, met als goede uitgangswaarde 4 cm tussen bocht en begin uitlaatpijp. Je brengt de heli op toeren en stelt de carburateur ruwweg af. Je merkt nu als het goed is, dat er een bepaald toerengebied is waarin het niet uitmaakt wat je met de throttle curve of carburateurinstelling doet, de motor zoekt een beetje zijn eigen toerental. Dit toerengebied is waar de pijp actief is, en je kunt wel een hoger toerental draaien (maar dan heb je weinig aan de resopijp) maar je mag niet lager draaien, wnat dan loop je het risico dat de motor gaat oververhitten omdat de pijp dan te kort is voor het gekozen toerental.
Als dit toerental je te hoog is moet je de pijp gaan verlengen. Is het je te laag, dan de pijp verkorten. Naar mijn ervaring is een cm of vier verstelbereik meestal voldoende om het gewenste toerental te bewerkstelligen. Heb je de lengte goed staan, dan kun je de gascurve instellen, hierbij is het het beste in mijn ervaring om nét voldoende gas te geven dat de motor goed in resonantie komt tegen het punt dat je loskomt van de grond. Meer gas en de heli gaat (iets) meer (onnodig) geluid produceren, maar vooral erg veel meer (onnodig) brandstof verbruiken.
Uiteraard de gascurve wel zodanig instellen dat de motor niet door zijn hoeven gaat als je pitch geeft. Als je enigszins in de buurt zit met de throttle curve, zul je merken dat zo'n uitlaat een enorm stabiliserend effect heeft op het toerental.
De motor heeft onderin (tijdens een langere daalvlucht bijvoorbeeld) de neiging wat schraler te lopen, dus lekker vet houden op de low naald bij stationair.
Groet, Bert