Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: Resonantie uitlaat
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2010, 20:40   #11 (permalink)
brutus
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Feagle3 Bekijk bericht
de originele verpakking en beschrijving zit erbij maar er word daarin niet gesproken over het op maat maken van deze uitlaat, wat en hoe bedoel je precies ?

gr,

Frans
Hoi Frans,

Oei, het afstellen van een resopijp heb je dus nog nooit gedaan....

Dit is zoals ik het doe, dat wil niet zeggen dat het de enig juiste, of beste manier is, maar voor mij werkt het al zolang ik die pijpen gebruik

Je moet de uitlaat zelf niet veranderen, maar met een stuk teflonpijp (tussen bocht en pijp) van voldoende lengte de uitlaat korter of langer maken.
Je monteert de pijp zoals hij is, met als goede uitgangswaarde 4 cm tussen bocht en begin uitlaatpijp. Je brengt de heli op toeren en stelt de carburateur ruwweg af. Je merkt nu als het goed is, dat er een bepaald toerengebied is waarin het niet uitmaakt wat je met de throttle curve of carburateurinstelling doet, de motor zoekt een beetje zijn eigen toerental. Dit toerengebied is waar de pijp actief is, en je kunt wel een hoger toerental draaien (maar dan heb je weinig aan de resopijp) maar je mag niet lager draaien, wnat dan loop je het risico dat de motor gaat oververhitten omdat de pijp dan te kort is voor het gekozen toerental.
Als dit toerental je te hoog is moet je de pijp gaan verlengen. Is het je te laag, dan de pijp verkorten. Naar mijn ervaring is een cm of vier verstelbereik meestal voldoende om het gewenste toerental te bewerkstelligen. Heb je de lengte goed staan, dan kun je de gascurve instellen, hierbij is het het beste in mijn ervaring om nét voldoende gas te geven dat de motor goed in resonantie komt tegen het punt dat je loskomt van de grond. Meer gas en de heli gaat (iets) meer (onnodig) geluid produceren, maar vooral erg veel meer (onnodig) brandstof verbruiken.
Uiteraard de gascurve wel zodanig instellen dat de motor niet door zijn hoeven gaat als je pitch geeft. Als je enigszins in de buurt zit met de throttle curve, zul je merken dat zo'n uitlaat een enorm stabiliserend effect heeft op het toerental.
De motor heeft onderin (tijdens een langere daalvlucht bijvoorbeeld) de neiging wat schraler te lopen, dus lekker vet houden op de low naald bij stationair.

Groet, Bert
brutus is offline   Met citaat reageren

Statistieken
Leden: 21.801
Discussies: 104.906
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Ravager
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Trf 416 we
16 mei 2012 23:53
door Kevin rc
Ga naar eerst nieuwe bericht uit verkoop
27 mei 2012 00:33
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Uitleg/exploded view...
9 mei 2012 12:30
door KaiWissink
Ga naar eerst nieuwe bericht Nieuwe DFC kop op...
8 februari 2012 15:18
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex Twister EDF Jet
7 mei 2012 23:24
door Justinb81
Ga naar eerst nieuwe bericht T Rex 700 fbl kopen?
26 mei 2012 12:26
door Heli-Uwe
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor-regelaar?
21 mei 2012 19:58
door JPV
Ga naar eerst nieuwe bericht Klopt dit...?
19 april 2012 14:09
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Showcases in database
Total ShowCases: 866