Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Discussie: sig primery force
Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2010, 13:34   #13 (permalink)
FOX35

Standaard

De Primary Force schijnt een prima kist te zijn. Wat vooral opvalt is dat hij zonder flaps net zo goed schijnt te vliegen als een kist met flaps. De meeste stunters van dit formaat hebben namelijk flaps, dezelfde dingen die bij een RC kist rolroeren zouden heten, maar bij een LB-kist anders bewegen. De flaps aan beide vleugelhelften bewegen namelijk tegelijkertijd omhoog of omlaag (in tegenstelling tot rolroeren die tegengesteld aan elkaar bewegen), en flaps bewegen altijd in de tegengestelde richting aan het hoogteroer, dus flaps omhoog, hoogteroer omlaag en andersom. De bedoeling is om daardoor krappere bochten ('hoeken') te kunnen vliegen, maar de Primary Force schijnt net zo krap te hoeken als een flapkist. Voordeel van het ontbreken van flaps is dat het model toch weer een stuk eenvoudiger kan zijn, zodat er ook weer minder mis kan gaan.

Overigens waag ik het om het standpunt van een van mijn leermeesters (Bruno dus) te betwijfelen. Ik denk dat je een kist als de PF héél goed als eerste trainer kunt gebruiken. Wel zijn er verschillen met kleine trainers: kleinere kisten vliegen meestal nerveuzer, hebben minder lijntrek (dus komen eerder 'naar binnen'), zweven minder goed als de motor uit is en landen dus harder, maar over het geheel kunnen ze meer hebben dan grotere kisten en blijven dus beter heel tijdens de harde landingen die je als beginner meemaakt. Een grote kist vliegt makkelijker, is makkelijker stabiel te houden, zweeft makkelijker en maakt als het goed is minder harde landingen (tenzij je echt crasht). Het grote nadeel is dat áls een grotere kist crasht, de schade vaak groter en eerder fataal is dan bij een klein kistje.

Als je de PF als trainer gebruikt kun je het beste in het begin zorgen voor een niet te makkelijk reagerende kist, een beetje trage besturing dus. Hoe bereik je dat? In de eerste plaats de stootstang bij de tuimelaar het dichtst bij de as te zetten (als je uit meerdere gaatjes kunt kiezen) en bij het hoogteroer in het gaatje in de roerhoorn dat het verst van het roer verwijderd is. De plaats in de tuimelaar kun je naderhand niet meer zonder ingrijpende maatregelen veranderen, maar bij het hoogteroer kun je hem als je beter kunt vliegen één of meer gaatjes dichter bij het hoogteroer zetten, waardoor hij gevoeliger wordt. Verder kun je het beste voor de eerste vluchten een handvat gebruiken waarbij de stuurlijnen dicht bij elkaar zitten. Verder is het van belang dat je zelf zo weinig mogelijk uitslag geeft en de eerste vluchten alléén probeert om het model recht te houden op een meter of 4 boven de grond. Dus: NIET met de pols sturen, maar alleen met de gestrekte arm, en KLEINE uitslagen proberen te geven. Als je de eerste vluchten zo maakt tot je meer gevoel er voor krijgt is volgens mij de PF een prima trainer.

Dan de motor. Voor je eerste vluchten waarbij je alleen rechtuit vliegt maakt het eigenlijk nauwelijks uit hoe groot je motor is, als hij maar tussen de .25 en de .46 zit. Ook maakt het dan niet uit of er een gasregeling op zit, al zul je die bij een .25 beter vast kunnen zetten in de open stand, en bij een grotere motor (.40) zou je hem juist een beetje dicht kunnen zetten om de kracht van de motor wat in bedwang te kunnen houden. Wel mag de gasregeling in jouw geval tijdens de vlucht niet van stand kunnen veranderen!

Ik heb zelf nog een stel OS LA .46 motoren met 'standaard venturi' (dus zonder gasregeling), maar misschien zijn die voor de PF toch wat aan de grote kant. Ik zou toch voor een .40 gaan. Ook als je gaat stunttrainen of zelfs stuntwedstrijdvliegen kun je dat best met een OS LA .40 met gasregeling doen. Ik heb de afgelopen 4 jaar met een SIG Banshee met OS LA .40 met RC-drossel gevlogen en wat mensen ook kunnen zeggen over mijn vliegprestaties, aan de motor heeft het nooit gelegen. Als mijn motor niet goed liep lag het aan de tank die niet goed bevesigd was en vorig jaar is de plastic houder van de 'remote' brandstofnaald afgebroken (wat misschien ook een scheur in het plastic achterdeksel heeft veroorzaakt), maar ik vind LA's geweldige LB motoren, ook met RC-drossel.

Als je toch een 'echte' LB motor wilt hebben, Ik heb OS LA motoren op een adres gehaald voor 75 euro (nieuw! hij laat ze uit het verre oosten komen). Da's natuurlijk geen geld. De motoren die ik heb (.46's) schuif ik ook weer door voor precies hetzelfde, ik hoef er niet aan te verdienen. Ik kan je het adres wel verstrekken, dan kun je kijken of hij ze nog kan leveren voor dat bedrag. Je zult wel met verzendkosten binnen Nederland moeten rekenen.

Verder hebben we ontdekt dat we bij Tower Hobbies omdat we buitenlanders zijn 20% korting kunnen krijgen, waardoor de BTW bij invoer grotendeels wordt wordt gecompenseerd en we dus van de goedkope dollar gebruik kunnen maken. Voor de LB die-hards: ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt door 10 Fox 35 stunts te bestellen. Ik ga ze vanavond ophalen en zal bekend maken wat ze gaan kosten (ik verdien er zelf niets aan). Als er voldoende belangstelling is kunnen we ook wel een stel OS .40's en .46 met standaardventuri laten komen.

Statistieken
Leden: 21.800
Discussies: 104.906
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Pierre.c
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Mugen Seiki MBX-6 &...
5 oktober 2010 10:30
door amateur
Ga naar eerst nieuwe bericht Klopt dit...?
19 april 2012 14:09
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Turnigy 9X 9Ch zender
26 mei 2012 19:47
door ljvanderm
Ga naar eerst nieuwe bericht Futaba R6208SB NIEUW
10 mei 2012 20:19
door Anko
Ga naar eerst nieuwe bericht Turnigy NanoTech & Rhino...
26 mei 2012 22:59
door burg
Ga naar eerst nieuwe bericht Brandstof ring
17 december 2011 20:51
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Ga naar eerst nieuwe bericht Snelle, sterke auto.
15 mei 2012 20:09
door RCRacer
Ga naar eerst nieuwe bericht Mijn vlieg ervaring van...
29 juni 2009 00:47
door Willem P
Ga naar eerst nieuwe bericht richting meemixen in...
26 mei 2012 23:08
door olaf
Showcases in database
Total ShowCases: 866