Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dylan sys150 Als ik het juist heb, dan mag 'wild vliegen' tot 2 kilo voor elektro kisten.
Brandstof is naar mijn weten verboden buiten de club.
Maar geen enkele agent zal je als je staat te vliegen met een dikke nitro heli op een verlaten weiland na toestemming te hebben van de boer, een bon uitschrijven.
Tenzij betreffende agent een slecht weekend heeft gehad (bijv niet intiem mocht zijn met z'n partner) of hij/zij nog z'n quotem van bonnen uitschrijven moet halen.
En JA; ondanks dat bijna elke agent dat ontkent is het dus echt zo.
Die dienders moeten helaas presteren en dat doen ze onder andere door het gevraagt aantal bonnen per jaar uit te schrijven.
Foei................
Vr GR E |
Het is al op veel meer plaatsen hier op het forum ter discussie gesteld, maar toch nog maar een keer:
Wildvliegen in Nederland is niet verboden, zolang het model niet zwaarder is dan wettelijk toegestaan voor modelvliegtuigen (20 of 25 kilo, daar ben ik nooit helemaal zeker van)
Wildvliegen mag buiten de bebouwde kom (ik meen minimaal 700 meter van de bebouwde kom), en mits je toestemming hebt van de landeigenaar/terreinbeheerder.
Zolang je
alleen vliegt, ben je niet vegunningplichtig, en dat houd o.a. in, dat je niks te maken hebt met geluidslimieten, milieumaatregelen etc etc.
Geen enkele agent kan je voor deze feiten een bon geven. Dus als hij dat toch doet, goed kijken wat er precies op d bon staat, want in principe kun je bezwaar maken en win je dat, tenzij je ergens stond te vliegen waar dat uitdrukkelijk verboden is, zoals een natuurgebied waar je niet met motorvoertuigen mag komen of zo....
Echter: je hebt óók geen rechten. Sommeert een agent je om weg te gaan (ook al is dat omdat hij een slecht humeur heeft en iemand zoekt om te zieken, of z'n quotum nog niet gehaald heeft), dan heb je te gehoorzamen. Komen er klachten over het geluid, dan heb je in te pakken. Maak je schade, dan heb je goed kans dat je verzekering niet uitbetaalt etc. etc.
Buiten dat, moet je jezelf ernstig afvragen of het verstándig is om in je eentje te gaan vliegen in het geval je jezelf verwond bijvoorbeeld, of gewoon in verband met de reputatie van de hobby. Zeker als je een beginner bent en met heli's aan de gang wilt.....
Maar verboden is het niet, en je kunt geen straf, boete of wat dan ook voor opgelegd krijgen voor het pure feit dat je aan het wildvliegen bent.
Zodra je overlast veroorzaakt, ongelukken maakt of wat dan ook, kun je daar dus wél mee in de problemen komen.
Ga je met zijn tweëen staan vliegen (dus twee mensen die elk een eigen vliegtuig bij zich hebben), dan ben je al niet meer aan het wild vliegen, maar word je geacht een vereninging te zijn, ben je vergunningplichtig, en
dus per definitie in overtreding. In de praktijk zal dat zo'n vaart niet lopen, maar het is wél zo, en een agent die op de hoogte is van de regels, kan je dan wél op de bon slingeren, al zal hij dat niet snel doen. Veel te veel gedoe voor hem, dan probeert ie het liever eerst met een waarschuwing. Tenzij hij zijn quotum nog niet heeft natuurlijk
Het is aan ieder voor zich hoe hij met deze regels omgaat....
Ik vlieg ook regelmatig "in het wild", maar voel me toch meer op m'n gemak op een veld waarvan ik weet dat er een vergunning voor afgegeven is.
Groet, Bert