Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2010, 19:09   #29 (permalink)
Willem01

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XB-Belt-cp V2 Bekijk bericht
kan je me dit aub iets anders uitleggen? misschien kan je me aangeven waar ik dit precies doe op mijn dx6i. alvast bedankt voor de reactie.

groet, Xavier
Met de DX6 kan ik je helaas niet helpen, omdat ik de zender niet ken. Ik heb nog een "ouderwetse" MX12.
Je hebt inmiddels waarschijnlijk de swash mix gevonden, waar je percentages in kunt geven voor aileron, elevator en pitch.
Die percentages geven eigenlijk de hoeveelheid uitslag in percentage weer van de mix. Voor pitch worden 3 servo's aangesproken, die gelijktijdig omhoog gaan en zodoende je bladhoek verstellen.
Als je nu je percentage verlaagt, zal de verplaatsing van de servo's steeds minder worden. Dat heb ik je geadviseerd met betrekking tot de verlaging van 95% naar 60%. Je hebt toen zelf al geconstateerd dat ie wat docieler te vliegen is.
Een ander deel van je zender kun je gebruiken om ten opzichte van een bepaalde stickuitslag een verplaatsing van servo's te regelen. Dit is de pitch curve. De MX12 heeft 5 punten in zo'n curve zitten waarop je kunt bepalen wat de hoeveelheid verdraaiing van je bladen zal zijn. Die punten zijn meestal 0, P1, mid, P3 en full. Als je die 5 punten ingesteld hebt, zal de verdraaiing van je bladen een curve gaan vertonen. Dat is dus je pitch curve.
Je zegt dat je heli op 75% stick pas los komt. Dat betekent dat je pitch curve te laag ligt. Je bladen verdraaien aan het begin van je curve niet genoeg. Zoek op je zender de pitch curve op en kijk eens naar de waarden die op de vijf punten ingegeven zijn.
Verhoog vervolgens op P1 en midstick de waarden. De curve zal dan wat steiler worden. Pas ook P3 en full aan, zodanig dat je pitch in een stijgende lijn blijft.
Kijk vervolgens (voorzichtig) hoe je heli reageert. Gaat ie nog te laat omhoog, verhoog dan de waardes nogmaals.
Hou er wel rekening mee dat wat je in de pitch curve programmeert, gerelateerd is aan wat je in je swash mix hebt ingesteld. Als in de swash mix de waarde voor pitch laag staat, zullen de waarden die in je pitch curve staan, ook minder invloed hebben, simpelweg omdat de totale verplaatsing van je pitch ook laag is.
Dezelfde theorie geldt ook voor je throttle curve. Ook die kun je (weer in de MX12) op 5 punten programmeren en het getal wat je daar instelt zal het toerental van de motor (en dus je rotor) bepalen bij een gegeven stand van je gasstick.
De optelsom van je toerental en bladhoek zal uiteindelijk de hoeveelheid lift bepalen en dus ook bij welke gasstand de heli los komt.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat mee kunt. Nogmaals, ik ken de DX6 niet, maar met de handleiding moet je een heel eind kunnen komen.

Willem.

Statistieken
Leden: 21.801
Discussies: 104.906
We verwelkomen onze meest recente forumlid, Ravager
Recente Topics
Ga naar eerst nieuwe bericht Trf 416 we
16 mei 2012 23:53
door Kevin rc
Ga naar eerst nieuwe bericht uit verkoop
27 mei 2012 00:33
door martijnoss
Ga naar eerst nieuwe bericht EMCR Rozenburg,...
14 oktober 2009 09:58
door Alexzzz
Ga naar eerst nieuwe bericht Uitleg/exploded view...
9 mei 2012 12:30
door KaiWissink
Ga naar eerst nieuwe bericht Nieuwe DFC kop op...
8 februari 2012 15:18
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Multiplex Twister EDF Jet
7 mei 2012 23:24
door Justinb81
Ga naar eerst nieuwe bericht T Rex 700 fbl kopen?
26 mei 2012 12:26
door Heli-Uwe
Ga naar eerst nieuwe bericht Motor-regelaar?
21 mei 2012 19:58
door JPV
Ga naar eerst nieuwe bericht Klopt dit...?
19 april 2012 14:09
door Sirolf
Ga naar eerst nieuwe bericht Rijders/Vliegers...
6 oktober 2011 14:55
door Burp
Showcases in database
Total ShowCases: 866