Jan heeft het antwoord wat ik zou willen geven al gegeven. Een APC UPS die ik heb werkt ongeveer zoals Jan omschreef alleen schakelt die niet terug naar 27,6V (2,3V/cel) maar naar 28V (2,33V/cel). Naar mijn mening is dat dus te hoog en dat komt ook uit. Mijn UPS van APC heeft na ongeveer 2 tot 2,5 jaar nieuwe accu's nodig, ze zijn dan gewoon verrot! Ik ben nu aan mijn derde set accu's toe maar denk er sterk aan een andere te kopen die minder accu's "vreet".
Onlangs heb ik zitten wroeten naar de instelling van deze spanning maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ik ben bang dat het software matig is. Ik wil feitelijk die spanning tot maximaal 2,3V/cel verlagen en liever nog tot 2,25V/cel. Dan zal de accu een fractie minder vol zijn maar hij gaat vele malen langer mee. Tot wel 10 jaar moet mogelijk zijn!
Zoals het met zo goed als alle accu's is, overladen is gewoon SLECHT voor een accu. Sommige kunnen meer mishandeling hebben dan andere maar feitelijk maakt het niet uit wat voor accu, het is slecht voor ALLE accu's.
Het zogenaamde druppel laden is heel lang door diverse "fabrikanten" voorgeschreven als DE manier om een accu "vol" te houden. Geloof me dat hebben de echte fabrikanten nooit gezegd, dat waren de verkopers! Op die manier bleef je accu's verkopen want na een jaar, maximaal twee, ben je dan weer aan een nieuwe accu toe. $$$$$$ (o nee, €€€€€€€

)
Veruit de meeste professionele laders gebruiken GEEN druppel lader. Er zit vaak een soort van "stappenplan" in volgens welke de accu geladen wordt. Het eind resultaat is ALTIJD dat het laden helemaal stopt na maximaal 24 uur. Een onderhouds lader wordt wel vaak gebruikt. Daar zijn de nodige systemen voor maar niet één daarvan zal altijd een constante stroom door de accu sturen. Je moet dan eerder denken aan een lader die dagelijks gedurende een x tijd inschakelt. Of een lader die de klemspanning meet en als die gedurende een bepaalde tijd onder een bepaalde waarde komt een kleine laadstroom gaat afgeven. Zo zijn er nog meer.