Bedankt mensen: leuke links allemaal, moet nog wat closer lezen maar wat betreft de analyses en oplossingen voor ''het euvel'' lijkt het mij wel duidelijk.
Echter, de Cosandey-flap, is iets anders dan simpelweg de besturing van voorvleugelkanteling naar achtervleugelkanteling leggen; hiervan begrijp ik nog steeds het essentiele verschil van invloed op de stabiliteit niet .
Ik denk dat het orginele ontwerp van de Pou dan ook eigenlijk erg slecht en onbesuisd was (zover mij bekend was Henri Mignet een nogal naieve man): erg critisch profiel, te korte vleugelafstand (risico van deep-stall) en daardoor erg gevoelig voor zwaartepuntverschuiving.
De flap daarintegen stuurt, maar maakt van het profiel in de up stand ook een S-slagprofiel wat alles ineens een stuk tammer maakt en het risico dat de voorvleugel bij stall de achtervleugel kompleet buiten werking zet een stuk kleiner.
Blijft mooi overigens deze stukjes luchtvaartgeschiedenis.
Edit: lees hier net dat Cosandey bij voorbaat beide vleugels met een S-slag profiel uitrust, hierdoor wordt het eigenlijk een set van twee vliegendevleugel ''planken'', hetgeen qua stabiliteit gelijk een heel ander verhaal is!
Wel heel verstandig overigens voor zo'n type vliegtuig als je er zelf in gaat zitten!
Laatst gewijzigd door Peter Den; 14 maart 2010 om 15:40
Reden: toevoeging
|