Hallo allemaal,
Momenteel ben ik voor mijn studie werktuigbouwkunde bezig aan een wedstrijdproject waarbij we een step op perslucht gaan maken (zie
www.airped.nl voor meer info) in groepen van gemiddeld 7 studenten. Nu heeft mijn groep de mogelijkheid voor het frame met vezelversterkt kunststof in plaats van metaal te werken, en daar had ik een vraag je over. Het gaat niet over modelbouw inderdaad, maar ik denk dat een dergelijk onderwerp hier wel goed past.
De productiemethode die we toe willen gaan passen is de vorm uit polyurethaan schuim maken en daar vervolgens op lamineren. De tests die ik gedaan heb zijn met Twaron (aramide) in DCPD polyesterhars. Ik ben van het weekend thuis begonnen met de eerste test (mijn vader sponsort) en daarbij viel het op dat het toch wel erg moeilijk is het laminaatje strak om de kern heen te krijgen. Ik heb daardoor bij de eerste 3 testen grote luchtbellen (enkele centimeters in doorsnee) en de stukjes bezwijken bij proeven altijd doordat het laminaat knikt in de luchtbel en de kern kapot drukt. Nu wil ik met vacuum bagging gaan werken, daar gaat mijn vraag over.
Ik zie namelijk overal dezelfde opstelling: gaatjesfolie, bleedermat en een vacuumzak. Ik weet alleen niet waar ik dat spul in kleine hoeveelheden kan kopen (bij polyservice gaat het niet kleiner dan 10 m²) en ik vraag me af of het wel nodig is. Gewoon in een zak stoppen en die zak leegtrekken gaat natuurlijk niet, want dan kan de lucht niet stromen en krijg je niet overal dezelfde druk. Zoals ik al zei is het budget bijzonder laag (we krijgen alleen de aramide en de hars+verharder gesponsord) dus zouden we het geheel niet in een vuilniszak kunnen stoppen, er wat vulmateriaal omheen wikkelen (keukenpapier?) en daaromheen nog een vuilniszak stoppen en die vacuum zuigen?
Hopelijk kan iemand mij hier een hand reiken.