Je stelt het erger voor dan het is, Ernst. Met 1/10 x C wat langer blijven laden dan noodzakelijk levert inderdaad op den duur wat capaciteitsverlies, maar dat valt best mee. Het is wat anders als de accu continu aangesloten blijft. Bij gebruik in de modelbouw sneuvelen accu's overigens als regel niet door te lang laden, maar doordat ze in de winter niet of onvoldoende worden bijgehouden. Ook capaciteitsverlies ontstaat eerder door geen of slecht onderhoud dan door te lang langzaam-laden.
Zelf laad ik de accu's van mijn testzenders en overige apparatuur uit praktische overwegingen altijd met de MTC51 van Robbe. Dit is een universeellader uit vroeger tijden, die automatisch na 14 uur overschakelt naar druppelladen. Alleen als er weer eens vergeten is een zenderaccu op tijd te laden wordt deze even snel bijgetankt.
Al met al is dit geen ideale manier van laden. Toch gaan/gingen mijn NiCd-accu's altijd langer dan 10 jaar mee en ben ik nog steeds benieuwd hoe lang de NiMH-accu's het gaan doen. De zes jaar ben ik daarmee al lang gepasseerd.