Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem P Ik hoop voor jou dat de richtingroer(en) het lang gaan volhouden, ik zie dat ze op de grond staan. |
Eigenlijk is dat opmerkelijk, ervan uitgaande dat dat bij het grote voorbeeld dus ook zo was. Als het toestel op de grond staat, wordt het overeind gehouden door de torsiestijfheid van de romp en de bevestiging van het stabilo. Op de lange duur moet dat toch een oneigenlijke belasting zijn, die tot verzwakking leidt (of je moet een verhoginkje, autoband of zo, onder de staart leggen zodat het toestel op een tip kan rusten).
Wat me ook opvalt is, dat de rechte onderkant van de verticale staartvlakken is uitgelijnd op de vliegrichting en niet op hoe het toestel op de grond staat. Meer precies steunt het toestel hierdoor op zijn richtingsroer, wat (zeker bij het 1:1 origineel) een flinke extra belasting van de scharnieren moet zijn geweest. Je zou zeggen, kap de onderkant af op zo'n manier dat het toestel op het niet-bewegende deel van de staart steunt...
Een toestel dat duidelijk niet is ontworpen om op de grond te staan...